日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM123
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC1623
Language Others
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 1年次:自動登録
2年次以上:科目コード登録

【Course Objectives】

An introductory course to acquire the basics of comprehensive German language skills. As in the spring semester, it aims to enable beginning learners of the German language to understand its characteristics and to use the four skills (reading, writing, listening, and speaking) at a basic level.
The aims of this course are based on the description of A2 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
2. Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
3. Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

【Course Contents】

In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop the pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Lektion 11 テーマ:時刻表現/一日の行動
       文法:分離動詞
2 Lektion 12 テーマ:旅行・週末/四季・月名/天候/過去の出来事
       文法:現在完了形
3 Lektion 1 テーマ:健康と病気/過去のこと
       文法:過去形①/名詞の2格と2格支配の前置詞
4 Lektion 2 テーマ:買い物・交通
       文法:定冠詞類/副詞的4格/使役動詞/知覚動詞
5 Lektion 3 テーマ:街並みや暮らしの変化
       文法:過去形②/zu不定詞(句)
6 Lektion 4 テーマ:家事/一日の行動/過去のこと
       文法:方向・場所を表す前置詞/現在完了形
7 プロジェクト④ Erinnerung in den Ferien
8 Lektion 5 テーマ:身だしなみ
       文法:再帰代名詞/再帰動詞
9 Lektion 6 テーマ:料理/食文化
       文法:命令形/接続法II式(丁寧な表現)/複合名詞
10 Lektion 7 テーマ:将来の夢を言う/理由を述べる
       文法:従属の接続詞と副文
11 Lektion 8 テーマ:誕生日/記念日/贈り物
       文法:形容詞/序数
12 Lektion 9 テーマ:好み/趣味
       文法:比較級/最上級
13 プロジェクト⑤ Mini-Präsentation "Mein Alltagsleben"
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

宿題・復習などの自主学習を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業への参加度や提出物など(50%)
随時実施する小テストおよび最終テストなど(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 朝日出版社 2019 9784255254227
2 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 『シュピッツェ!2 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 朝日出版社 2020 9784255254395

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に説明する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

※2巻目の教科書の購入はいったんお待ちください。授業内で指示します。

【注意事項 / Notice】