日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM123/DM123DM123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
備考参照/See "Notes"See "Notes" |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1年次:自動登録 2年次以上:科目コード登録 |
An introductory course to acquire the basics of comprehensive German language skills. As in the spring semester, it aims to enable beginning learners of the German language to understand its characteristics and to use the four skills (reading, writing, listening, and speaking) at a basic level.
The aims of this course are based on the description of A2 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
2. Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
3. Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop the pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
1 | Lektion 11 テーマ:時刻表現/一日の行動 文法:分離動詞 |
2 | Lektion 12 テーマ:旅行・週末/四季・月名/天候/過去の出来事 文法:現在完了形 |
3 | Lektion 1 テーマ:健康と病気/過去のこと 文法:過去形①/名詞の2格と2格支配の前置詞 |
4 | Lektion 2 テーマ:買い物・交通 文法:定冠詞類/副詞的4格/使役動詞/知覚動詞 |
5 | Lektion 3 テーマ:街並みや暮らしの変化 文法:過去形②/zu不定詞(句) |
6 | Lektion 4 テーマ:家事/一日の行動/過去のこと 文法:方向・場所を表す前置詞/現在完了形 |
7 | プロジェクト④ Erinnerung in den Ferien |
8 | Lektion 5 テーマ:身だしなみ 文法:再帰代名詞/再帰動詞 |
9 | Lektion 6 テーマ:料理/食文化 文法:命令形/接続法II式(丁寧な表現)/複合名詞 |
10 | Lektion 7 テーマ:将来の夢を言う/理由を述べる 文法:従属の接続詞と副文 |
11 | Lektion 8 テーマ:誕生日/記念日/贈り物 文法:形容詞/序数 |
12 | Lektion 9 テーマ:好み/趣味 文法:比較級/最上級 |
13 | プロジェクト⑤ Mini-Präsentation "Mein Alltagsleben" |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
宿題・復習などの自主学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や提出物など(50%) 随時実施する小テストおよび最終テストなど(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2019 | 9784255254227 |
2 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!2 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2020 | 9784255254395 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に説明する。 |
※2巻目の教科書の購入はいったんお待ちください。授業内で指示します。
ドイツ語の総合的な運用能力の基礎を身につけるクラス。春学期に引き続き、ドイツ語に初めて接する人が、その特徴を理解し、「読む・書く・聞く・話す」の4技能を基礎的なレベルで運用できることを目指す。
具体的な到達目標はCEFR(ヨーロッパ言語共通参照枠)のA2レベルに基づき、以下のように定める。
1. ごく基本的な個人的情報や家族情報、買い物、近所、仕事など、直接的関係がある領域に関する、よく使われる文や表現が理解できる。
2. 簡単で日常的な範囲なら、身近で日常の事柄についての情報交換に応ずることができる。
3. 自分の背景や身の回りの状況や、直接的な必要性のある領域の事柄を簡単な言葉で説明できる。
An introductory course to acquire the basics of comprehensive German language skills. As in the spring semester, it aims to enable beginning learners of the German language to understand its characteristics and to use the four skills (reading, writing, listening, and speaking) at a basic level.
The aims of this course are based on the description of A2 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
2. Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
3. Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
この科目では、ペアワークやグループワークを通し、学習者同士が互いに協力しながら学ぶことで、ドイツ語の文法知識だけでなく、言語運用能力(話す・聞く・読む・書くなどのスキル)を総合的に身に付ける。また、複言語・複文化能力を養うために、ドイツ語圏の社会や文化について自国のものと比較しながら理解を深める。
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop the pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
1 | Lektion 11 テーマ:時刻表現/一日の行動 文法:分離動詞 |
2 | Lektion 12 テーマ:旅行・週末/四季・月名/天候/過去の出来事 文法:現在完了形 |
3 | Lektion 1 テーマ:健康と病気/過去のこと 文法:過去形①/名詞の2格と2格支配の前置詞 |
4 | Lektion 2 テーマ:買い物・交通 文法:定冠詞類/副詞的4格/使役動詞/知覚動詞 |
5 | Lektion 3 テーマ:街並みや暮らしの変化 文法:過去形②/zu不定詞(句) |
6 | Lektion 4 テーマ:家事/一日の行動/過去のこと 文法:方向・場所を表す前置詞/現在完了形 |
7 | プロジェクト④ Erinnerung in den Ferien |
8 | Lektion 5 テーマ:身だしなみ 文法:再帰代名詞/再帰動詞 |
9 | Lektion 6 テーマ:料理/食文化 文法:命令形/接続法II式(丁寧な表現)/複合名詞 |
10 | Lektion 7 テーマ:将来の夢を言う/理由を述べる 文法:従属の接続詞と副文 |
11 | Lektion 8 テーマ:誕生日/記念日/贈り物 文法:形容詞/序数 |
12 | Lektion 9 テーマ:好み/趣味 文法:比較級/最上級 |
13 | プロジェクト⑤ Mini-Präsentation "Mein Alltagsleben" |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
宿題・復習などの自主学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や提出物など(50%) 随時実施する小テストおよび最終テストなど(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2019 | 9784255254227 |
2 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!2 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2020 | 9784255254395 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に説明する。 |
※2巻目の教科書の購入はいったんお待ちください。授業内で指示します。