日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM125/DM125DM125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
備考参照/See "Notes"See "Notes" |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1年次:自動登録 2年次以上:科目コード登録 |
An introductory class to acquire the basics of comprehensive French language skills. Continuing from the spring semester, the aim is for those who come into contact with French for the first time to understand its characteristics and to be able to use the four skills of reading, writing, listening and speaking at a basic level.
The class meets once per week. As a rule, the instructor is a native speaker. Students will study speaking, listening and writing to move beyond the level of simple, everyday conversation and gain the ability to express themselves in French. The small number of students who meet for this course will follow the grammar points and expressions they learn in the University-wide Liberal Arts courses "French B" and "French 2", and will develop an understanding of French sentence structure and do exercises covering a variety of themes including elocution, understanding and being able to write what they hear, conversation and writing.
1 | イントロダクション/クラブ活動について話す1 |
2 | クラブ活動について話す2/習慣について話す1 |
3 | 習慣について話す2 |
4 | 週末の過ごし方について話す1 |
5 | 週末の過ごし方について話す2/時間について話す1 |
6 | 時間について話す2 |
7 | 休暇中の活動について話す1 |
8 | 休暇中の活動について話す2/経験について話す1 |
9 | 経験について話す2 |
10 | 地理について話す1 |
11 | 地理について話す2/天候について話す1 |
12 | 天候について話す2 |
13 | 過去について話す1 |
14 | 過去について話す2/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 各種テストや提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bruno VANNIEUWENHUYSE他 | Moi, je... コミュニケーション | ALMA Editeur | 2012 | 9784905343035 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
中級以降も使用可能な辞書については担当者が説明する。 |
授業時に前回授業のフィードバックをする。
授業では学生への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待される。
フランス語の総合的な運用能力の基礎を身につける入門クラス。春学期に引き続き,フランス語に初めて接する人が,その特徴を理解し,「読む・書く・聞く・話す」の4技能を基礎的なレベルで運用できることを目指す。
An introductory class to acquire the basics of comprehensive French language skills. Continuing from the spring semester, the aim is for those who come into contact with French for the first time to understand its characteristics and to be able to use the four skills of reading, writing, listening and speaking at a basic level.
週1回の授業。原則として,ネイティヴ教員が担当する。口頭表現,聴解,作文について学び,さらに簡単な日常会話の枠を超えて,フランス語による表現力を養成する。また,全学共通科目「フランス語B」および「フランス語2」では,初級文法と表現を中心に学ぶが,そこで学ぶ文法事項や表現に沿ったかたちで,フランス語の文章を構造的に理解し,発音矯正,聞き取り,書き取り,会話,作文などの訓練を具体的なテーマを設定しながら,少人数で行う。
The class meets once per week. As a rule, the instructor is a native speaker. Students will study speaking, listening and writing to move beyond the level of simple, everyday conversation and gain the ability to express themselves in French. The small number of students who meet for this course will follow the grammar points and expressions they learn in the University-wide Liberal Arts courses "French B" and "French 2", and will develop an understanding of French sentence structure and do exercises covering a variety of themes including elocution, understanding and being able to write what they hear, conversation and writing.
1 | イントロダクション/クラブ活動について話す1 |
2 | クラブ活動について話す2/習慣について話す1 |
3 | 習慣について話す2 |
4 | 週末の過ごし方について話す1 |
5 | 週末の過ごし方について話す2/時間について話す1 |
6 | 時間について話す2 |
7 | 休暇中の活動について話す1 |
8 | 休暇中の活動について話す2/経験について話す1 |
9 | 経験について話す2 |
10 | 地理について話す1 |
11 | 地理について話す2/天候について話す1 |
12 | 天候について話す2 |
13 | 過去について話す1 |
14 | 過去について話す2/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 各種テストや提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bruno VANNIEUWENHUYSE他 | Moi, je... コミュニケーション | ALMA Editeur | 2012 | 9784905343035 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
中級以降も使用可能な辞書については担当者が説明する。 |
授業時に前回授業のフィードバックをする。
授業では学生への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待される。