日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM130
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number ICC1623
Language Others
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 1年次:自動登録
2年次以上:科目コード登録

【Course Objectives】

This introductory class aims to develop a foundational proficiency in Chinese language usage for beginners. As in the spring semester, it focuses on fostering an understanding of the language’s characteristics and aims to enable students to use the four essential skills – reading, writing, listening and speaking – at a basic level.

【Course Contents】

Continuing from Communication Seminar 1 in the spring semester, this course will take a comprehensive approach focusing on grammar to further improve the four skills: reading, writing, listening and speaking in Chinese language learning. In the middle of the semester, every student will prepare a composition in advance based on topics specified by the instructor and deliver a presentation in class. Throughout the course, students are required to participate in activities such as pair work, groupwork and quizzes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 “的”の使い方、結果補語、動詞の重ね型と“一下”
2 変やや完了を表す“了”、助動詞“能”、没(有)+動詞・形容詞
3 “快〜了”、“打算”、二重目的語をとる動詞、助動詞“会”
4 助動詞“可以”、動詞・助動詞“要”、因果表現、選択疑問文
5 動作・行為の進行を表す“在”、状態の持続を表す“着”
6 “又~又・・・”、比較の表現、金額の言い方
7 作文・個人発表
8 方向補語、可能補語、助動詞“得”
9 存現文、様態補語、“一~就・・・”
10 経験を表す“”、動作の回数や数量の表し方、主述述語文
11 “除了~(以外)”、“不・・・”、使役動詞“
12 “把”構文、“不是~就是・・・”、“是~的”構文
13 逆接表現“虽然~,但(是)・・・”、仮定表現“如果~的・・・”、受け身文、動詞を修飾する“地”
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ペアワークやグループワークを実施する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(10%)
小テスト・各種提出物(30%)
作文・個人発表(20%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 金縄初美 ・単艾婷 ・王宇南 ・新谷秀明 ・韓景旭 ・梅村卓 『4技能をのばそう うきうき中国語』 朝日出版社 2024

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業終了時にHSK4級、中検定3級、CEFR B1レベルに達する力を身につけることを目指す。

【注意事項 / Notice】