日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM140
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number ICC1620
Language Japanese
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 外国人留学生入試による入学者・9月入学者(日本語コース)・NEXUSプログラム生・PEACEプログラム生:自動登録,その他の学生:「その他」登録

【Course Objectives】

To understand the basic Japanese communication skills required for the campus life and to gain the ability to actually utilize these skills for daily living. In particular students should aim to become able to, take notes while listening to lectures; summarize their thoughts relatively quickly on the Reaction Paper; read lecture summaries and other texts at the requisite level; give presentations that are easily understandable.

【Course Contents】

Practical exercises will be carried out to develop Japanese communication skills for academic campus life, such as the ability to take notes; fill in the Reaction Paper; read and write summaries; and read lecture materials. Japanese used in everyday life is very different from the Japanese in academic life. Therefore, this class carefully works on the fundamentals, such as the terminology and sentence patterns, and correct mistakes in each and every student’s Japanese, in order to improve their communication skills. Classes include a good balance of reading, writing, speaking, and listening activities. However, they are conducted with a particular focus on writing and presentation skills.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 科目の進め方,オリエンテーション。
2 読解1、リアクションペーパー1、レポートの書き方1
3 読解2、リアクションペーパー2、レポートの書き方2
4 読解3、リアクションペーパー3、ミニ発表
5 読解4、リアクションペーパー4、レポートの書き方3
6 読解5、リアクションペーパー5、レポートの書き方4
7 読解6、リアクションペーパー6、レポートの書き方5
8 読解7、リアクションペーパー7、レポートの書き方6
9 読解8、レポートの書き方7、プレゼンテーションスキル1
10 読解9、レポートの書き方8、プレゼンテーションスキル2
11 読解10、レポートの書き方9、プレゼンテーションスキル3
12 プレゼンテーション
13 プレゼンテーション フィードバック
14 レポートフィードバック、振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

読解教材は、授業前に予習して、予習ノートを作成すること。レポート作成やプレゼンテーションの準備は、授業外の時間を使ってしっかり行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 参加度(30%)
課題(30%)
プレゼンテーション(20%)
レポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要な場合、授業で指示するが、主にプリント教材を利用する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要な場合、適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業では、プレゼンテーション、発表などを積極的に取り入れるので、個々の学生の能動的な取り組みが期待される。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業や課題提出にPCまたはタブレット端末を使用することがある。

【その他 / Others】

1)個々の課題へのフィードバックは次の回の授業で行う。
2)スケジュールや内容は調整する場合がある。

【注意事項 / Notice】