日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM151/DM151DM151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3622 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will focus on cultural and social issues as well as actual problems in the German-speaking countries. Students will be able to develop a comprehensive understanding of the German-speaking cultural area from different perspectives. Level B1/B2, or DDJ 2.
In this course, we will deal with the following topics: food culture and technology.
In both topics we not only learn about the conventional, but also about the complexity and problems in today's society.
In class each time, the participants will watch a video on the respective topic, clarify vocabulary, do small exercises and discuss afterwards. In the middle and at the end of the semester, participants are asked to give presentations on the topics they were particulary interested in during class to practise presenting and arguing problems in German.
1 | Esskutur1: Die Kunst des Brezelbackens |
2 | Esskultur 2: Auf den Spuren des Döners |
3 | Esskultur 3: Innovation statt Tradition: Bier aus Pulver |
4 | Esskultur 4: Ein Roboter als Koch |
5 | Esskultur 5: Metzgereien gibt es jetzt auch vegan |
6 | Esskultur 6: Kochen für den Frieden |
7 | Präsentaion |
8 | Technologie 1: Kann KI kreativer sein als ein Mensch? |
9 | Technologie 2: Mode in Zeitalter von Social Media |
10 | Technologie 3: Dem Hass trotzen: queere Menschen in der Werbung |
11 | Technologie 4: Ladestation der Zukunft |
12 | Technologie 5: Wasserstoff revolutioniert den Flugzeugentrieb |
13 | Technologie 6: KI erleichtert den Alltag mit Sehbehinderungen |
14 | Präsentaion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への出席、教室での発言、ディスカッションへの参加、宿題の提出など(50%) プレゼンテーション(25%) レポート(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
wird im Unterricht verteilt |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Hinweise im Unterricht |
授業は、参加者の積極的な参加、議論を中心に行う。映像資料を使用する。
提出物などのフィードバックは適宜、授業内で全体と、必要に応じて各自に向けて行う。
「授業計画」の内容や進度は履修状況や、参加者の希望などにより変更する可能性もある。
履修を考えている、あるいはこの授業に興味のある方は、必ず初回の授業に出席してください。
受講にはCEFR B1/B2、ドイツ語技能検定試験2級以上を取得しているレベルが必要。なお、この科目は、当該言語の非母語話者を対象としている。
In diesem Kurs werden kulturelle und gesellschaftliche Themen sowie aktuelle Probleme in den deutschsprachigen Ländern behandelt. Die Studierenden können ein umfassendes Verständnis des deutschsprachigen Kulturraums aus verschiedenen Perspektiven entwickeln. Niveau B1/B2, oder DDJ 2.
This course will focus on cultural and social issues as well as actual problems in the German-speaking countries. Students will be able to develop a comprehensive understanding of the German-speaking cultural area from different perspectives. Level B1/B2, or DDJ 2.
IIn diesem Kurs werden folegende Themen behandelt: Esskutur und Technologie.
Bei beiden Themen lernen wir nicht nur das Konventionelle, sondern auch Vielschichtigkeit und Probleme in der heutigen Gesellschaft.
Im Unterricht werden jedesmal ein Video zum jeweiligen Thema gesehen, Vokabular geklärt, kleine Übungen gemacht und anschließend diskutiert. In der Mitte und am Ende des Semesters werden Referate über die Themen gehalten, für den sich die KursteilnehmerInnen während des Unterrichts interessierten, um zu üben, wie man auf Deutsch Probleme darstellt und argumentiert.
In this course, we will deal with the following topics: food culture and technology.
In both topics we not only learn about the conventional, but also about the complexity and problems in today's society.
In class each time, the participants will watch a video on the respective topic, clarify vocabulary, do small exercises and discuss afterwards. In the middle and at the end of the semester, participants are asked to give presentations on the topics they were particulary interested in during class to practise presenting and arguing problems in German.
1 | Esskutur1: Die Kunst des Brezelbackens |
2 | Esskultur 2: Auf den Spuren des Döners |
3 | Esskultur 3: Innovation statt Tradition: Bier aus Pulver |
4 | Esskultur 4: Ein Roboter als Koch |
5 | Esskultur 5: Metzgereien gibt es jetzt auch vegan |
6 | Esskultur 6: Kochen für den Frieden |
7 | Präsentaion |
8 | Technologie 1: Kann KI kreativer sein als ein Mensch? |
9 | Technologie 2: Mode in Zeitalter von Social Media |
10 | Technologie 3: Dem Hass trotzen: queere Menschen in der Werbung |
11 | Technologie 4: Ladestation der Zukunft |
12 | Technologie 5: Wasserstoff revolutioniert den Flugzeugentrieb |
13 | Technologie 6: KI erleichtert den Alltag mit Sehbehinderungen |
14 | Präsentaion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への出席、教室での発言、ディスカッションへの参加、宿題の提出など(50%) プレゼンテーション(25%) レポート(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
wird im Unterricht verteilt |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Hinweise im Unterricht |
授業は、参加者の積極的な参加、議論を中心に行う。映像資料を使用する。
提出物などのフィードバックは適宜、授業内で全体と、必要に応じて各自に向けて行う。
「授業計画」の内容や進度は履修状況や、参加者の希望などにより変更する可能性もある。
履修を考えている、あるいはこの授業に興味のある方は、必ず初回の授業に出席してください。
受講にはCEFR B1/B2、ドイツ語技能検定試験2級以上を取得しているレベルが必要。なお、この科目は、当該言語の非母語話者を対象としている。