日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM162/DM162DM162 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
備考参照/See "Notes"See "Notes" |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
外国人留学生入試による入学者・9月入学者(日本語コース)・NEXUSプログラム生・PEACEプログラム生:自動登録,その他の学生:「その他」登録 |
The goal of this course is for students to master the Japanese language skills required for university life. In essence, the course serves to enable students to learn and use the Japanese communication skills required to accurately understand what other people are saying and to effectively communicate their views to other people.
Students will master these skills through reading comprehension, debating, creating presentations and reports and by doing other tasks required of them during their time in university. Students will need positive attitudes and be willing to participate in order to learn by practicing things such as how to extract important information from long sentences and summarize that information in reports, and how to create presentations that effectively deliver their messages to their audience.
1 | オリエンテーション、リアクションペーパー① |
2 | プレゼン①の準備、リアクションペーパー② |
3 | プレゼン①、リアクションペーパー③ |
4 | 読解、リアクションペーパー④ |
5 | レポートの書き方①、リアクションペーパー⑤ |
6 | レポートの書き方②、リアクションペーパー⑥ |
7 | レポートの書き方③、リアクションペーパー⑦ |
8 | レポートの書き方④、リアクションペーパー⑧ |
9 | レポートの書き方⑤、リアクションペーパー⑨ |
10 | レポートの検討、プレゼンの方法、リアクションペーパー⑩ |
11 | プレゼン②、リアクションペーパー⑪ |
12 | プレゼン②、リアクションペーパー⑫ |
13 | プレゼン②、リアクションペーパー⑬ |
14 | プレゼン②、フィードバック、学期のまとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜 授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題(30%) プレゼンテーション(20%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要なものは教室で伝える |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜 授業で指示する |
この授業は、プレゼンテーションやディスカッションを積極的に取り入れて行うため、主体的な参加態度を求める。
授業や課題提出にPCまたはタブレット端末を使用する可能性がある。
授業内プレゼンや各課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。スケジュールや内容は調整する場合がある。
大学生活で求められる日本語能力を身につけることを目標とする。基本的には,「相手の話をきちんと理解する」,「自分の意見を的確に相手に伝えることができる」ために必要な日本語コミュニケーション能力を身につけ,それを使ってコミュニケーションができることを目的とする。具体的には,短時間にリアクションペーパーがまとめられるようになること,論理的なレポートが書けること,および主張が明確なプレゼンテーションができるようになることを目標とする。
The goal of this course is for students to master the Japanese language skills required for university life. In essence, the course serves to enable students to learn and use the Japanese communication skills required to accurately understand what other people are saying and to effectively communicate their views to other people.
読解,プレゼンテーション,レポート作成など,実際の大学生活で求められる課題を参加者が実際に行うことを通して,その能力を身につけていく。長い文章からどのように必要な情報を取り出し,それをレポートにまとめるのか,相手に効果的にメッセージを伝えるプレゼンテーションとはどのようなものかなどを,実践を通して学んでいくため,参加者の積極的な姿勢が強く求められる。
Students will master these skills through reading comprehension, debating, creating presentations and reports and by doing other tasks required of them during their time in university. Students will need positive attitudes and be willing to participate in order to learn by practicing things such as how to extract important information from long sentences and summarize that information in reports, and how to create presentations that effectively deliver their messages to their audience.
1 | オリエンテーション、リアクションペーパー① |
2 | プレゼン①の準備、リアクションペーパー② |
3 | プレゼン①、リアクションペーパー③ |
4 | 読解、リアクションペーパー④ |
5 | レポートの書き方①、リアクションペーパー⑤ |
6 | レポートの書き方②、リアクションペーパー⑥ |
7 | レポートの書き方③、リアクションペーパー⑦ |
8 | レポートの書き方④、リアクションペーパー⑧ |
9 | レポートの書き方⑤、リアクションペーパー⑨ |
10 | レポートの検討、プレゼンの方法、リアクションペーパー⑩ |
11 | プレゼン②、リアクションペーパー⑪ |
12 | プレゼン②、リアクションペーパー⑫ |
13 | プレゼン②、リアクションペーパー⑬ |
14 | プレゼン②、フィードバック、学期のまとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜 授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題(30%) プレゼンテーション(20%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要なものは教室で伝える |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜 授業で指示する |
この授業は、プレゼンテーションやディスカッションを積極的に取り入れて行うため、主体的な参加態度を求める。
授業や課題提出にPCまたはタブレット端末を使用する可能性がある。
授業内プレゼンや各課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。スケジュールや内容は調整する場合がある。