日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM162
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number ICC1620
Language Japanese
Class Registration Method See "Notes"
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 外国人留学生入試による入学者・9月入学者(日本語コース)・NEXUSプログラム生・PEACEプログラム生:自動登録,その他の学生:「その他」登録

【Course Objectives】

The goal of this course is for students to master the Japanese language skills required for university life. In essence, the course serves to enable students to learn and use the Japanese communication skills required to accurately understand what other people are saying and to effectively communicate their views to other people.

【Course Contents】

Students will master these skills through reading comprehension, debating, creating presentations and reports and by doing other tasks required of them during their time in university. Students will need positive attitudes and be willing to participate in order to learn by practicing things such as how to extract important information from long sentences and summarize that information in reports, and how to create presentations that effectively deliver their messages to their audience.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション、リアクションペーパー①
2 プレゼン①の準備、リアクションペーパー②
3 プレゼン①、リアクションペーパー③
4 読解、リアクションペーパー④
5 レポートの書き方①、リアクションペーパー⑤
6 レポートの書き方②、リアクションペーパー⑥
7 レポートの書き方③、リアクションペーパー⑦
8 レポートの書き方④、リアクションペーパー⑧
9 レポートの書き方⑤、リアクションペーパー⑨
10 レポートの検討、プレゼンの方法、リアクションペーパー⑩
11 プレゼン②、リアクションペーパー⑪
12 プレゼン②、リアクションペーパー⑫
13 プレゼン②、リアクションペーパー⑬
14 プレゼン②、フィードバック、学期のまとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜 授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(30%)
課題(30%)
プレゼンテーション(20%)
レポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要なものは教室で伝える

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜 授業で指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業は、プレゼンテーションやディスカッションを積極的に取り入れて行うため、主体的な参加態度を求める。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業や課題提出にPCまたはタブレット端末を使用する可能性がある。

【その他 / Others】

授業内プレゼンや各課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。スケジュールや内容は調整する場合がある。

【注意事項 / Notice】