日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM167
Theme・Subtitle 非言語コミュニケーション論+芸能異文化比較論
〜「生きる力」をつけるリアルなコミュニケーション技術〜
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number ICC2623
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To recognize the enormous power and influence of nonverbal actions or messages that are sent, received or understood through behavior without the use of words. Movies, dramas and plays are used to study in depth how to fully utilize nonverbal actions in any social situation.

【Course Contents】

Stage, movie and drama performances are reenactments of communication. So, what is the difference between an acting and a lie? The course will focus in particular on external characteristics that are nonverbal, such as voice, actions, expressions, distance, and spacing. Lectures will first focus on unravelling what nonverbal actions are from the perspective of people currently working as acting coaches, movie directors or theater producers in Japan and the United States, and then look for any visible cultural differences in the areas covered. We will also study culture by looking at the differences between Japan and the United States in terms of how the entertainment industry is made up, features of performance, the history of entertainment, and characteristics of actors, artists and celebrity icons (known as “idols” in Japan).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「非言語コミュニケーション総論/非言語行動の機能」
非言語行動とは何か?言葉以外で何が伝わるのか、伝わってしまうのか、伝わらないのか。その影響力。
2 「外見的特徴①」
「見た目」のコミュニケーション。アメリカの履歴書は「写真を貼ると法律違反」?
3 「外見的特徴②」
「魅力」とは何か?「好かれる」「嫌われる」とは何からくるのか?「第一印象」は秒で決まる。
4 「スターとアイドル」①
スターとアイドルの違いは何か?なぜ日本のアイドルは「卒業」するのか?
5 「スターとアイドル」②
スターとアイドル。アメリカ、日本、韓国、その背景の違いはどこからくるのか?
6 「演出とは何か?」「エンターテイメント業界の成り立ちの文化差で見えるもの」
演出家という仕事/日米の芸能界の歴史/成り立ちから見える文化差。
7 「非言語音声」
声に表れるものを考える。
8 「身体動作、 動作学〜ジェスチャー、 ポスチャーの意味するもの」
しぐさ、 動作が意味するもの。そこから読み取れるもの。伝わってしまうこと。異文化の非言語。男女の非言語。「あ・うん」の日本。ローコンテクスト/ハイコンテクストの文化差。
9 「表情〜感情、 顔に表れるもの・視線行動」
顔の3つのゾーン・視線行動から読み取る感情。感情とは?「怒り」「不安」をどうすればいい?笑う門には福来るは来る?悲しくても困ってもスマイルな日本人。
10 「感情とはなにか」
怒って後悔、怒らなくて後悔。感情の正体。どうコントロールすれば生きづらさが減るのか。
11 「空間、 身体接触〜パーソナルスペース」
満員電車は他人だから許せる?大人になるには接触が必要?
12 「嘘は見抜けるか?」
言語では嘘はつける。では非言語で嘘はつけるのか。見抜けるのか。詐欺師とは?役者とは?
13 「非言語ワークショップ①」
実際にやってみる非言語。「聴く力」
14 「非言語ワークショップ②」
実際にやってみる非言語。「一人では生きられない」。真のコミュニケーションとは?
非言語コミュニケーション文化論、総括。

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎講義、リアクションペーパーの提出あり。
準備学習については毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題、 及び、 リアクションペーパー(40%)
授業への参加度(30%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】