日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM168/DM168DM168 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本のLGBTQ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course aims to have students become more open minded when interacting with others, by dealing with the fact that people who despite living in the same country have different views, and feelings of discrimination and affirmation unique to Japan, through thinking broadly and deeply about the many problems experienced by Japan’s LGBTQ community (sexual minority groups).
The lecturer of this course is someone who has changed his sex from female to male. The surgical procedure was carried out in the U.S. in the 1980s, and ever since he has been deeply involved in transgender issues in Japan. From this unique position he can share a dimension not depicted in regular news, while considering together “facts that existed there just a short time ago, and the reality that exists here now”. In addition to the lead lecturer we look forward to welcoming two guest speakers who specialize in lecturing. By listening to the specifics from each of their talks, we will learn about the many problems experienced by Japan’s LGBTQ community from their respective perspectives. Before the key lecture we will hold a discussion, having read the work of each lecturer first. After the lecture each student will organize a discussion and produce a report on their own topic or theme.
1 | イントロダクション~虎井の講義(トランスジェンダーについて全般 1) |
2 | トランスジェンダーについて(FTMTG・トランス男性、つまり女性から男性の場合) 2 |
3 | トランスジェンダーについて(法的問題等) 3 質疑応答 |
4 | トランスジェンダーについてのグループディスカッション |
5 | ゲストスピーカー講義(MTFTG・トランス女性、つまり男性から女性への場合)1 |
6 | MTFTGゲストスピーカーの講義 2 質疑応答 |
7 | MTFTGについてのグループディスカッション |
8 | 日本の当事者インタビューの視聴 |
9 | ゲストスピーカー(ゲイ男性)の著述を読んでのディスカッション |
10 | その著者の講義 1 |
11 | その著者の講義 2 質疑応答 |
12 | 同性愛についてのグループディスカッション |
13 | 振り返り1(コースを通して学んだことをまとめ、次週の発表に備える) |
14 | 振り返り2(グループごとのプレゼンテーション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業では、講義以外にディスカッション等を積極的に取り入れていくので、参加者は毎回の授業に十分準備して臨むこと。どのような準備が必要かは事前に指示する。参加者の積極的な姿勢も強く望まれる。
履修人数等により学生間のディスカッションが難しい時は、各教員との丁寧な質疑応答(文書や動画、あるいはZOOM上)になる場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクション・ペーパー提出回数(30%) 私語などの授業態度(10%) |
備考 (Notes) | ||
ゲストスピーカーの都合により、講義内容の「順番」が変わることもありうる。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
日本のLBGTQ(性的少数者)の抱える諸問題を広く深く考えることで、同じ国に生きていても異なる視点を持っている人々がいることや、日本独自の差別感や肯定感等について改めて向き合い、より広い視野をもってあらゆる人々と関わっていくことを目指す。
The course aims to have students become more open minded when interacting with others, by dealing with the fact that people who despite living in the same country have different views, and feelings of discrimination and affirmation unique to Japan, through thinking broadly and deeply about the many problems experienced by Japan’s LGBTQ community (sexual minority groups).
講師自身が女性から男性に性別移行した者である。外科処置はアメリカで80年代に行い、のちの日本のトランスジェンダーの動向に深くかかわってきた。その立場から、通常の報道には描かれない側面をも提供しつつ、「少し前にそこにあった事実、今ここにある現実」を共に考える。講義担当者の他に、講義を得意とする2名のゲストスピーカーを迎え、それぞれの立場から具体的に話を聞くことを通して、日本のLGBTQの諸問題について学んでいく。軸となる講義の前には、各講師の著述を読んだ上でのディスカッション等を行い、講義の後には、各自がそれぞれのトピックやテーマについてのディスカッション及びレポート作成を行う予定。ただし受講人数等によって変更がある。
The lecturer of this course is someone who has changed his sex from female to male. The surgical procedure was carried out in the U.S. in the 1980s, and ever since he has been deeply involved in transgender issues in Japan. From this unique position he can share a dimension not depicted in regular news, while considering together “facts that existed there just a short time ago, and the reality that exists here now”. In addition to the lead lecturer we look forward to welcoming two guest speakers who specialize in lecturing. By listening to the specifics from each of their talks, we will learn about the many problems experienced by Japan’s LGBTQ community from their respective perspectives. Before the key lecture we will hold a discussion, having read the work of each lecturer first. After the lecture each student will organize a discussion and produce a report on their own topic or theme.
1 | イントロダクション~虎井の講義(トランスジェンダーについて全般 1) |
2 | トランスジェンダーについて(FTMTG・トランス男性、つまり女性から男性の場合) 2 |
3 | トランスジェンダーについて(法的問題等) 3 質疑応答 |
4 | トランスジェンダーについてのグループディスカッション |
5 | ゲストスピーカー講義(MTFTG・トランス女性、つまり男性から女性への場合)1 |
6 | MTFTGゲストスピーカーの講義 2 質疑応答 |
7 | MTFTGについてのグループディスカッション |
8 | 日本の当事者インタビューの視聴 |
9 | ゲストスピーカー(ゲイ男性)の著述を読んでのディスカッション |
10 | その著者の講義 1 |
11 | その著者の講義 2 質疑応答 |
12 | 同性愛についてのグループディスカッション |
13 | 振り返り1(コースを通して学んだことをまとめ、次週の発表に備える) |
14 | 振り返り2(グループごとのプレゼンテーション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業では、講義以外にディスカッション等を積極的に取り入れていくので、参加者は毎回の授業に十分準備して臨むこと。どのような準備が必要かは事前に指示する。参加者の積極的な姿勢も強く望まれる。
履修人数等により学生間のディスカッションが難しい時は、各教員との丁寧な質疑応答(文書や動画、あるいはZOOM上)になる場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクション・ペーパー提出回数(30%) 私語などの授業態度(10%) |
備考 (Notes) | ||
ゲストスピーカーの都合により、講義内容の「順番」が変わることもありうる。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |