日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM183
Theme・Subtitle 豊島区在住の外国人/外国人生徒に対する日本語/学習サポート活動
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 事前学習、中間学習、事後学習は対面で行う。立教日本語教室は対面・オンライン両方の可能性がある。ほかの実習は対面を基本とする。
Campus Practical Training
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC1723
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

As an activity carried out in cooperation with the local community, students will be participating in Japanese language learning support activities for learners in the Toshima ward or in activities providing learning support in junior high schools in the community. Through this process, along with improving their communication skills, students who will develop a better understanding of cross-cultural societies and become able to consider more closely the Intercultural Communication we study within the College.

【Course Contents】

Student selection will take place in the semester prior to registration and after undertaking preparatory training, students will provide support through activities at junior high schools or within the University. Also, during the activity period there will be interim training and once the activities have ended follow-up training will be carried out. Support activities are divided into the following two types:
1. Language support provided to foreign students in junior high school classes. (capacity of 10)
In order to register, candidates must have sufficient Japanese and Chinese or English communication ability, as specified below. Native Japanese speakers: Chugokugo Kentei Chinese Proficiency Test Level 2 or HSK Level 5 Non-native Japanese speakers: Rikkyo Japanese Placement Test Level J7
2. Individual tutoring provided mainly at junior high schools after school. (capacity of 15) Students are required to attend lectures on Japanese language learning support in advance of enrolling in the program.
3. Japanese language learning support provided mainly at Rikkyo University. (capacity of 15)
As part of the registration process candidates will attend a preparatory training lecture on Japanese language learning support.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 事前学習①
2 事前学習②
3 事前学習③
4 事前学習④
5 実習①
6 実習②
7 実習③
8 中間学習
9 実習④
10 実習⑤
11 実習⑥
12 実習⑦
13 事後学習および発表①
14 事後学習および発表②

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

実習の進行と、サポート対象の状況に従って随時指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 事前学習における参加度(15%)
実習における貢献度(60%)
事後学習におけるレポートおよびプレゼンテーション(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜教材を配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宮島喬 『外国人の子どもの教育: 就学の現状と教育を受ける権利』 東京大学出版会 2014 4130530216
2 宮島喬他編 『外国人の子どもと日本の教育―不就学問題と多文化共生の課題』 東京大学出版会 2005 4130501623
3 佐久間孝正 『多国籍化する日本の学校: 教育グローバル化の衝撃』 勁草書房 2015 4326299096
4 齋藤ひろみ他 『外国人児童生徒のための支援ガイドブック~子どもたちのライフコースによりそって~』 凡人社 2011 4893587994
5 齋藤ひろみ他編 『外国人児童生徒の学びを創る授業実践 -「ことばと教科の力」を育む浜松の取り組み』 くろしお出版 2015 4874246621
6 臼井智美 『ことばが通じなくても大丈夫! 学級担任のための外国人児童生徒サポートマニュアル』 明治図書出版 2014 4180960265

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

活動において、日本語学習者や中学校の生徒と適切に柔軟なコミュニケーションを取ることができる力。
活動する場や機関(立教大学および中学校)のルールを理解し、適切に対応する力。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

事前、中間、事後研修は対面で実施する。
中学校での活動は、保険の加入が必要となる(自己負担)。
前の学期に実施する選考を通過した者が履修できる。
詳細は、募集説明会および募集要項を確認すること。

【注意事項 / Notice】