日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM193/DM193DM193 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
草の根で平和を創る人びと |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面科目 |
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・Visit the sites of massacres occured after the Great Kanto Earthquake and listen to stories from citizens who have documented these events to ensure the facts of the massacres are not erased. Through this, understand the importance of grassroots efforts in peacebuilding.
・Acuire a field study learning style of repeatedly conducting literature reviews and on-site visits.
On September 1, 1923, a massive earthquake with a magnitude of 7.9 struck the northwestern part of Sagami Bay. This was the Great Kanto Earthquake. It is estimated that approximately 6,000 Koreans and several hundred Chinese people were massacred during the disaster. However, no official apology has been issued by the Japanese government, and more than 100 years have passed. In this course, students will visit the sites where the massacres took place and listen to the stories of citizens who have mourned the victims and vowed that such incidents must never happen again.
This course refers to those who stand with people placed in disadvantaged positions as a result of armed conflicts or violence, and who work to overcome divisions, as "grassroots peacebuilders." By visiting the sites of their activities, students will deepen their understanding of the challenging circumstances faced by the people involved or those who take on their cause. At the same time, they will learn how these efforts generate empathy and contribute to building the foundations of peace at the grassroots level.
1 | 導入 |
2 | 準備 |
3 | フィールドスタディ |
4 | フィールドスタディ |
5 | ふりかえりと準備 |
6 | フィールドスタディ |
7 | ふりかえりと準備 |
8 | フィールドスタディ |
9 | フィールドスタディ |
10 | フィールドスタディ |
11 | ふりかえりと準備 |
12 | フィールドスタディ |
13 | 最終発表準備 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
フィールドに行く前に、必ず事前学習(文献講読)を行うこと。
フィールドでお世話になった人びとに挨拶と報告を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前学習への参加(準備、文献講読)(20%) 現地実習への参加態度(50%) 事後学習への参加(振り返り、最終発表)(20%) 最終レポート(Final Report)(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤直樹 | 『九月、東京の路上で』 | ころから | 2014 | 9784907239053 |
2 | 辻野弥生 | 『福田村事件:関東大震災・知られざる悲劇』 | 五月書房新社 | 2023 | 9784909542557 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 千葉県における関東大震災と朝鮮人犠牲者追悼・調査実行委員会 | 『いわれなく殺された人びと』 | 青木書店 | 1983 | |
2 | 西崎 雅夫 | 『証言集 関東大震災の直後 朝鮮人と日本人』 | ちくま文庫 | 2018 | |
3 | 加藤直樹 | 『TRICK トリック 「朝鮮人虐殺」をなかったことにしたい人たち』 | ころから | 2019 | |
4 | 田中正敬・専修大学関東大震災研究会(編) | 『地域に学ぶ関東大震災:千葉県における朝鮮人虐殺 その解明・追悼はいかになされたか』 | 日本経済評論社 | 2012 | |
5 | 藤野裕子 | 『民衆暴力:一揆・暴動・虐殺の日本近代』 | 中公新書 | 2020 |
ディスカッション、フィールドでの聞き取り、質問に積極的に参加すること。
フィールドでお世話になった方々に礼儀を払うこと。
授業中に授業以外の活動を行わないこと。
授業計画は、講師の都合や天候によって変更になる場合があります。上記の授業計画でフィールドスタディになっていない土曜日の午後も予定をあけておいてください。
・関東大震災における虐殺の現場を訪れ、虐殺の事実をなかったことにしてはならないと記録をしてきた市民から話を聞くことにより、草の根で平和を創造することの重要性を理解する。
・文献調査と現場訪問を繰り返しながら学ぶフィールドスタディのスタイルを身に着ける。
・Visit the sites of massacres occured after the Great Kanto Earthquake and listen to stories from citizens who have documented these events to ensure the facts of the massacres are not erased. Through this, understand the importance of grassroots efforts in peacebuilding.
・Acuire a field study learning style of repeatedly conducting literature reviews and on-site visits.
1923年9月1日、相模湾西北部を震源とするマグニチュード7.9の巨大地震が発生した。関東大震災である。関東大震災では、推定6000人もの朝鮮人および数百人の中国人が虐殺されたといわれているが、日本政府の公式な謝罪はなく、100年以上が過ぎている。本科目では、虐殺が起こった現場を訪問し、二度とこのような事件を起こしてはならないと犠牲者を追悼してきた市民から話を聞く。
本科目は、武力紛争や暴力を受けた結果、不利な立場に置かれた人びとの側に寄り添い、分断を乗り越える活動を行う人びとを「草の根で平和を創る人びと」と称する。彼/彼女らの活動現場を訪れることを通じて、当事者や当事者性を引き受けている人びとが抱えている困難な状況への理解を深める一方、活動が共感を呼び、草の根で平和の礎が築かれている様子を学ぶ。
On September 1, 1923, a massive earthquake with a magnitude of 7.9 struck the northwestern part of Sagami Bay. This was the Great Kanto Earthquake. It is estimated that approximately 6,000 Koreans and several hundred Chinese people were massacred during the disaster. However, no official apology has been issued by the Japanese government, and more than 100 years have passed. In this course, students will visit the sites where the massacres took place and listen to the stories of citizens who have mourned the victims and vowed that such incidents must never happen again.
This course refers to those who stand with people placed in disadvantaged positions as a result of armed conflicts or violence, and who work to overcome divisions, as "grassroots peacebuilders." By visiting the sites of their activities, students will deepen their understanding of the challenging circumstances faced by the people involved or those who take on their cause. At the same time, they will learn how these efforts generate empathy and contribute to building the foundations of peace at the grassroots level.
1 | 導入 |
2 | 準備 |
3 | フィールドスタディ |
4 | フィールドスタディ |
5 | ふりかえりと準備 |
6 | フィールドスタディ |
7 | ふりかえりと準備 |
8 | フィールドスタディ |
9 | フィールドスタディ |
10 | フィールドスタディ |
11 | ふりかえりと準備 |
12 | フィールドスタディ |
13 | 最終発表準備 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
フィールドに行く前に、必ず事前学習(文献講読)を行うこと。
フィールドでお世話になった人びとに挨拶と報告を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前学習への参加(準備、文献講読)(20%) 現地実習への参加態度(50%) 事後学習への参加(振り返り、最終発表)(20%) 最終レポート(Final Report)(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤直樹 | 『九月、東京の路上で』 | ころから | 2014 | 9784907239053 |
2 | 辻野弥生 | 『福田村事件:関東大震災・知られざる悲劇』 | 五月書房新社 | 2023 | 9784909542557 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 千葉県における関東大震災と朝鮮人犠牲者追悼・調査実行委員会 | 『いわれなく殺された人びと』 | 青木書店 | 1983 | |
2 | 西崎 雅夫 | 『証言集 関東大震災の直後 朝鮮人と日本人』 | ちくま文庫 | 2018 | |
3 | 加藤直樹 | 『TRICK トリック 「朝鮮人虐殺」をなかったことにしたい人たち』 | ころから | 2019 | |
4 | 田中正敬・専修大学関東大震災研究会(編) | 『地域に学ぶ関東大震災:千葉県における朝鮮人虐殺 その解明・追悼はいかになされたか』 | 日本経済評論社 | 2012 | |
5 | 藤野裕子 | 『民衆暴力:一揆・暴動・虐殺の日本近代』 | 中公新書 | 2020 |
ディスカッション、フィールドでの聞き取り、質問に積極的に参加すること。
フィールドでお世話になった方々に礼儀を払うこと。
授業中に授業以外の活動を行わないこと。
授業計画は、講師の都合や天候によって変更になる場合があります。上記の授業計画でフィールドスタディになっていない土曜日の午後も予定をあけておいてください。