日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
備考参照/see notessee notes |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 , 水4/Wed.4, Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
自動登録または科目コード登録 |
As this study abroad program occurs in the fall semester of second year, students should aim to develop intermediate-level practical Chinese-speaking ability.
Students should aim to acquire sufficient language skills to ensure they can handle a wide variety of situations at their study abroad destination. Lessons will be carried out twice a week and include language practice to help students develop the conversational ability needed for living in a Chinese-speaking country, sufficient listening ability to make out what native speakers are saying and communicate their own ideas in Chinese. Specifically, using materials such as videos and images, we will reenact the particular conditions of each situation and use Chinese to carry out focused conversation practice such as student role playing. Through this process we will improve practical Chinese communication skills, not limited to consolidating vocabulary, but also including sentence structuring skills.
1 | 中国語でお互いの自己紹介 (自分の紹介、相手に尋ねる) |
2 | 道を尋ねる (場所の説明、大学・宿舎・食堂・銀行・駅・空港などへの行き方) |
3 | 乗り物に乗る① (空港のチェックイン、タクシーに乗る) |
4 | 乗り物に乗る② (鉄道・バスに乗る) |
5 | 電話の応対 (用件の確認、先方不在時に伝言を依頼する) |
6 | 予約 (宿泊、食事、乗り物など) |
7 | 料理の注文 (料理の名前、味と調理法の表現、注文、催促、会計) |
8 | 買い物 (市場、スーパーマーケット、デパート、専門店) |
9 | 両替 (通貨の数え方など) |
10 | 病院で (受付、病状の説明、薬の受け取り) |
11 | 観光 (行先の相談、旅行代理店との交渉など) |
12 | 友人宅の訪問 (友人家族との会話、手土産の説明、歓待へのお礼) |
13 | 送別会 (あいさつ、感謝の言葉) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 蘇紅 | 『場面別 中国語会話表現4800』 | ベレ出版 | 2015 | 9784860644529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ、適宜授業で指示する。 |
シチュエーションごとにロープレイングを行う。
2年次秋学期の「海外留学研修」のため、中級レベルの実践的な中国語会話力を身につけることを目指す。
As this study abroad program occurs in the fall semester of second year, students should aim to develop intermediate-level practical Chinese-speaking ability.
海外留学先で経験する各種のシチュエーションに対応できる言語力を身につける。週2回の授業で、中国語圏で生活するために必要な会話力を身につけ、ネイティブスピーカーの言葉を聞き取り、自らの考えを中国語で伝えて行くことができるように練習を行っていく。具体的には、ビデオや画像なども用いながら、各シチュエーションの状況を再現し、中国語を用いて、学生同士のロールプレイングなどの会話練習を中心に、単語力の補強だけではなく、実践的な文章構成能力も含め実用的な中国語コミュニケーション能力を高めていく。
Students should aim to acquire sufficient language skills to ensure they can handle a wide variety of situations at their study abroad destination. Lessons will be carried out twice a week and include language practice to help students develop the conversational ability needed for living in a Chinese-speaking country, sufficient listening ability to make out what native speakers are saying and communicate their own ideas in Chinese. Specifically, using materials such as videos and images, we will reenact the particular conditions of each situation and use Chinese to carry out focused conversation practice such as student role playing. Through this process we will improve practical Chinese communication skills, not limited to consolidating vocabulary, but also including sentence structuring skills.
1 | 中国語でお互いの自己紹介 (自分の紹介、相手に尋ねる) |
2 | 道を尋ねる (場所の説明、大学・宿舎・食堂・銀行・駅・空港などへの行き方) |
3 | 乗り物に乗る① (空港のチェックイン、タクシーに乗る) |
4 | 乗り物に乗る② (鉄道・バスに乗る) |
5 | 電話の応対 (用件の確認、先方不在時に伝言を依頼する) |
6 | 予約 (宿泊、食事、乗り物など) |
7 | 料理の注文 (料理の名前、味と調理法の表現、注文、催促、会計) |
8 | 買い物 (市場、スーパーマーケット、デパート、専門店) |
9 | 両替 (通貨の数え方など) |
10 | 病院で (受付、病状の説明、薬の受け取り) |
11 | 観光 (行先の相談、旅行代理店との交渉など) |
12 | 友人宅の訪問 (友人家族との会話、手土産の説明、歓待へのお礼) |
13 | 送別会 (あいさつ、感謝の言葉) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 蘇紅 | 『場面別 中国語会話表現4800』 | ベレ出版 | 2015 | 9784860644529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ、適宜授業で指示する。 |
シチュエーションごとにロープレイングを行う。