日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM224/DM224DM224 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 , 水1/Wed.1, Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
備考参照/See "Notes"See "Notes" |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
自動登録または科目コード登録 |
As this study abroad program occurs in the fall semester of second year, students should aim to develop intermediate-level practical Chinese-speaking ability.
In this course, students will develop the necessary language proficiency which helps them adapt smoothly to university life in Chinese-speaking regions. Classes are held twice a week, during which students will simulate the process of studying abroad and learn a diverse range of expressions tailored to various situations. Aligned with themes set by native instructors, students will engage in conversations in Chinese, contemplating and responding to situations. In addition to textual materials, visual resources such as pictures and videos will be utilized to recreate real-life scenarios. Through skits, students will convey their thoughts, enhancing their ability to apply Chinese flexibly in different situations. Students will not only improve their speaking skills but also enhance their Chinese communication abilities, including listening skills, diverse language expressions, and the usage of grammar through conversation practice.
1 | 空港への到着(自己紹介、両替) |
2 | キャンパス(道を尋ねる、教室・宿舎・食堂・図書館などへの行き方) |
3 | 歓迎会(専攻や趣味を紹介する、相手に尋ねる) |
4 | 授業スタート(大学生の一日) |
5 | 余暇活動(スポーツ、映画鑑賞、展覧会など) |
6 | 交通手段の利用(バス、地下鉄、タクシー、高鉄、飛行機) |
7 | 通信手段の利用(電話、スマートフォン、インターネット、SNS) |
8 | レストラン(予約、注文、料理の名前、会計) |
9 | 買い物(さまざまな店と支払い方法) |
10 | 病院で (受付、病状の説明、薬の受け取り) |
11 | 旅行(行き先、行き方、宿泊、食事、観光名所) |
12 | 友人宅への訪問(お誘いへの返事、事前確認、マナー) |
13 | 送別会(お別れを告げる、感謝の言葉) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークやグループワークを実施する。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(10%) グループワーク、小テスト、各種提出物(50%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 蘇紅 | 『場面別 中国語会話表現4800』 | ベレ出版 | 2015 | 9784860644529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
場面ごとに寸劇をする。
2年次秋学期の「海外留学研修」のため、中級レベルの実践的な中国語会話力を身につけることを目指す。
As this study abroad program occurs in the fall semester of second year, students should aim to develop intermediate-level practical Chinese-speaking ability.
中国語圏での留学生活を円滑に送るために、必要な言語運用能力を身につける。週2回の授業では、実際に留学に行く過程を想定し、各場面に応じた多岐にわたる表現を学習する。ネイティブ教員が設定したテーマに基づいて、学生は自らリアクションを考え、中国語で会話する。文字情報に加えて、画像や映像などの視覚資料も活用しながら、各場面の状況を再現する。学生は寸劇を通じて自分の考えを表現し、中国語を柔軟に運用する能力を向上させる。会話練習を通じて、話す力だけでなく、聞く力や豊かな言語表現力、文法の運用など、中国語コミュニケーション能力を包括的に向上させる。
In this course, students will develop the necessary language proficiency which helps them adapt smoothly to university life in Chinese-speaking regions. Classes are held twice a week, during which students will simulate the process of studying abroad and learn a diverse range of expressions tailored to various situations. Aligned with themes set by native instructors, students will engage in conversations in Chinese, contemplating and responding to situations. In addition to textual materials, visual resources such as pictures and videos will be utilized to recreate real-life scenarios. Through skits, students will convey their thoughts, enhancing their ability to apply Chinese flexibly in different situations. Students will not only improve their speaking skills but also enhance their Chinese communication abilities, including listening skills, diverse language expressions, and the usage of grammar through conversation practice.
1 | 空港への到着(自己紹介、両替) |
2 | キャンパス(道を尋ねる、教室・宿舎・食堂・図書館などへの行き方) |
3 | 歓迎会(専攻や趣味を紹介する、相手に尋ねる) |
4 | 授業スタート(大学生の一日) |
5 | 余暇活動(スポーツ、映画鑑賞、展覧会など) |
6 | 交通手段の利用(バス、地下鉄、タクシー、高鉄、飛行機) |
7 | 通信手段の利用(電話、スマートフォン、インターネット、SNS) |
8 | レストラン(予約、注文、料理の名前、会計) |
9 | 買い物(さまざまな店と支払い方法) |
10 | 病院で (受付、病状の説明、薬の受け取り) |
11 | 旅行(行き先、行き方、宿泊、食事、観光名所) |
12 | 友人宅への訪問(お誘いへの返事、事前確認、マナー) |
13 | 送別会(お別れを告げる、感謝の言葉) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークやグループワークを実施する。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(10%) グループワーク、小テスト、各種提出物(50%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 蘇紅 | 『場面別 中国語会話表現4800』 | ベレ出版 | 2015 | 9784860644529 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
場面ごとに寸劇をする。