日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM328/DM328DM328 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This couse aims to help students extend their understanding of the readings and discussions accomplished in Advanced Seminar 1 by reading more works on the philosophy of action, ethics, the philosophy of art, and so on. They will also be asked to decide their thesis topic and begin preparations for their thesis.
In this course we will 1) further read and discuss works on the philosophy of action, focusing on how the agent's intention, the understanding of this intention by others, choice, and responsibility are related to each other; 2) apply the theories to ethics, art, and social problems. By the end of the course, students will need to decide the topic for their thesis and begin preparations toward its writing
1 | イントロダクション |
2 | 発表1・ディスカッション |
3 | 発表2・ディスカッション |
4 | 発表3・ディスカッション |
5 | 発表4・ディスカッション |
6 | 発表5・ディスカッション |
7 | 発表6・ディスカッション |
8 | 発表7・ディスカッション |
9 | 発表8・ディスカッション |
10 | 発表9・ディスカッション |
11 | 発表10・ディスカッション |
12 | 発表11・ディスカッション |
13 | 発表12・ディスカッション |
14 | 発表13・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・発表・提出物など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用するテキストや資料は授業で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | J. S. ミル | 『自由論』 | 光文社文庫 | 2012 | 9784334752507 |
2 | Gray, J. & Smith, G. W. | J. S. Mill's “On Liberty” in focus | Routledge | 1991 | |
3 | ピーター・ウィンチ | 『倫理と行為』 | 勁草書房 | 1987 | 9784326154029 |
4 | Winch, Peter | Ethics and Action | Routledge | 1972 | 9780367507541 |
5 | 伊勢田哲治 他 編 | 『生命倫理学と功利主義』 | ナカニシヤ出版 | 2006 | 9784779500329 |
その他 (Others) | |||||
上記以外の参考文献については授業で紹介する。 |
議論に論理性を求める。例えば、野矢茂樹著『新装 論理トレーニング』(産業図書)、あるいは同著者の『まったくゼロからの論理学』(岩波書店)のようなテキストで、あらかじめ論理的な思考というものをある程度つかんでおいて頂きたい(自習してよく理解できない点については、質問を歓迎する)。
電子情報機器は不要。使用不可。
授業内の電子情報機器の使用不可。
自ら設定したテーマについて研究計画を立て、先行研究の調査やデータの収集・整理など、卒業研究の成果物の作成をすすめていく。
This couse aims to help students extend their understanding of the readings and discussions accomplished in Advanced Seminar 1 by reading more works on the philosophy of action, ethics, the philosophy of art, and so on. They will also be asked to decide their thesis topic and begin preparations for their thesis.
専門演習1で議論・考察したことをベースに、発話や行為の意味・意図、他者の理解、選択と責任などの諸問題を、倫理・芸術・社会問題などとの関連でより深く考察していくと同時に、参加者は卒業研究のテーマをしぼり、発表とディスカッションを行う。
終了時には、卒業研究のテーマと扱う文献、議論の構成が明確になっていることを目指す。
In this course we will 1) further read and discuss works on the philosophy of action, focusing on how the agent's intention, the understanding of this intention by others, choice, and responsibility are related to each other; 2) apply the theories to ethics, art, and social problems. By the end of the course, students will need to decide the topic for their thesis and begin preparations toward its writing
1 | イントロダクション |
2 | 発表1・ディスカッション |
3 | 発表2・ディスカッション |
4 | 発表3・ディスカッション |
5 | 発表4・ディスカッション |
6 | 発表5・ディスカッション |
7 | 発表6・ディスカッション |
8 | 発表7・ディスカッション |
9 | 発表8・ディスカッション |
10 | 発表9・ディスカッション |
11 | 発表10・ディスカッション |
12 | 発表11・ディスカッション |
13 | 発表12・ディスカッション |
14 | 発表13・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・発表・提出物など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用するテキストや資料は授業で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | J. S. ミル | 『自由論』 | 光文社文庫 | 2012 | 9784334752507 |
2 | Gray, J. & Smith, G. W. | J. S. Mill's “On Liberty” in focus | Routledge | 1991 | |
3 | ピーター・ウィンチ | 『倫理と行為』 | 勁草書房 | 1987 | 9784326154029 |
4 | Winch, Peter | Ethics and Action | Routledge | 1972 | 9780367507541 |
5 | 伊勢田哲治 他 編 | 『生命倫理学と功利主義』 | ナカニシヤ出版 | 2006 | 9784779500329 |
その他 (Others) | |||||
上記以外の参考文献については授業で紹介する。 |
議論に論理性を求める。例えば、野矢茂樹著『新装 論理トレーニング』(産業図書)、あるいは同著者の『まったくゼロからの論理学』(岩波書店)のようなテキストで、あらかじめ論理的な思考というものをある程度つかんでおいて頂きたい(自習してよく理解できない点については、質問を歓迎する)。
電子情報機器は不要。使用不可。
授業内の電子情報機器の使用不可。