日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM333
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number ICC4543
Language Others
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This is the curriculum’s completion phase module. By independently studying the area chosen in more depth, students will become able to decide on a topic for their graduation research project, and then investigate and discuss the topic autonomously.

【Course Contents】

In the first half of the semester we read literature on the multicultural situation of the globalized world, and continue the discussion of the Advanced Seminar 1 in focusing on the method to describe the multicultural society. In the second half, students give a presentation on specific cases of the so-called minority culture.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入1:移民社会と多文化状況
2 導入2:ジェンダー/セクシュアリティの多様性
3 論文1:担当者による発表と議論 1
4 論文1:担当者による発表と議論 2
5 論文1:担当者による発表と議論 3
6 論文1:担当者による発表と議論 4
7 文献の調べ方、レポートの書き方 1
8 文献の調べ方、レポートの書き方 2
9 発表:各自のテーマについて中間発表と議論 1
10 発表:各自のテーマについて中間発表と議論 2
11 発表:各自のテーマについて中間発表と議論 3
12 論文2:担当者による発表と議論 1
13 論文2:担当者による発表と議論 2
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業の議論への積極的な参加(40%)
授業内での口頭発表(30%)
学期末のレポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回授業内で配付

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 S. カースルズ, M.J. ミラー 『国際移民の時代』 名古屋大学出版会 2011 9784815806552
2 木村涼子、伊田久美子、熊安貴美江編 『やわらかアカデミズム(わかる)シリーズ よくわかるジェンダー・スタディーズ―人文社会学から自然科学まで―』 ミネルヴァ書房 2013 9784623065165
その他 (Others)
ほか,適宜授業内で指示

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

文献の読解、授業での議論を通して、自分の関心を言語化する力。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】