日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM439/DM439DM439 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3171 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
- Deepen your understanding of key concepts and topics on intercultural communication in the language classroom,
- Reflect on your own experiences in the language classroom examining the process of language and culture learning, and
- Critically examine how intercultural communication is promoted or hindered in the language classroom.
This course provides some literature on the subject of intercultural communication in the language class in particular to foster critical reading and to encourage participation in class discussions. Students will furthermore reflect on their own past learning experiences which will be shared in small groups. Based on the insights gained through such sharing, students will design and present a classroom activity or develop material for intercultural learning at the end of the course. Active participation will be expected throughout the course.
1 | コース概要と導入 / Course Overview and Introduction |
2 | 異文化間言語学習 1 / Intercultural Language Learning 1 |
3 | 異文化間言語学習 2 / Intercultural Language Learning 2 |
4 | 自文化中心主義と文化相対主義 1 / Ethnocentrism and Ethnorelativism 1 |
5 | 自文化中心主義と文化相対主義 2 / Ethnocentrism and Ethnorelativism 2 |
6 | 言語学習者のアイデンティティー 1 / Language Learners’ Identity 1 |
7 | 言語学習者のアイデンティティー 2 / Language Learners’ Identity 2 |
8 | 言語と権力 1 / Language and Power 1 |
9 | 言語と権力 2 / Language and Power 2 |
10 | 異文化間言語学習のための活動デザイン 1 / Designing Activities for Intercultural Language Learning 1 |
11 | 異文化間言語学習のための活動デザイン 2 / Developing Activities for Intercultural Language Learning 2 |
12 | 最終プレゼンテーション / Final Presentation |
13 | 最終プレゼンテーション / Final Presentation |
14 | まとめ / Course Wrap up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容を効果的に理解するため、指定される文献を毎週読んでから授業に臨むこと。/ Students are expected to read academic text material weekly to facilitate their comprehension of the class content effectively.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業参加度 (Class Attendance and Participation) (30%) リフレクションペーパー (Reflection Papers)(30%) 最終プレゼンテーション (Final Presentation)(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する (to be introduced in class as appropriate) |
It is recommended that the student’s English level is at or above
TOEFL iBT 76,IELTS 6.0, TOEIC 700 , or TOEIC IP 700.
- Deepen your understanding of key concepts and topics on intercultural communication in the language classroom,
- Reflect on your own experiences in the language classroom examining the process of language and culture learning, and
- Critically examine how intercultural communication is promoted or hindered in the language classroom.
This course provides some literature on the subject of intercultural communication in the language class in particular to foster critical reading and to encourage participation in class discussions. Students will furthermore reflect on their own past learning experiences which will be shared in small groups. Based on the insights gained through such sharing, students will design and present a classroom activity or develop material for intercultural learning at the end of the course. Active participation will be expected throughout the course.
1 | コース概要と導入 / Course Overview and Introduction |
2 | 異文化間言語学習 1 / Intercultural Language Learning 1 |
3 | 異文化間言語学習 2 / Intercultural Language Learning 2 |
4 | 自文化中心主義と文化相対主義 1 / Ethnocentrism and Ethnorelativism 1 |
5 | 自文化中心主義と文化相対主義 2 / Ethnocentrism and Ethnorelativism 2 |
6 | 言語学習者のアイデンティティー 1 / Language Learners’ Identity 1 |
7 | 言語学習者のアイデンティティー 2 / Language Learners’ Identity 2 |
8 | 言語と権力 1 / Language and Power 1 |
9 | 言語と権力 2 / Language and Power 2 |
10 | 異文化間言語学習のための活動デザイン 1 / Designing Activities for Intercultural Language Learning 1 |
11 | 異文化間言語学習のための活動デザイン 2 / Developing Activities for Intercultural Language Learning 2 |
12 | 最終プレゼンテーション / Final Presentation |
13 | 最終プレゼンテーション / Final Presentation |
14 | まとめ / Course Wrap up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容を効果的に理解するため、指定される文献を毎週読んでから授業に臨むこと。/ Students are expected to read academic text material weekly to facilitate their comprehension of the class content effectively.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業参加度 (Class Attendance and Participation) (30%) リフレクションペーパー (Reflection Papers)(30%) 最終プレゼンテーション (Final Presentation)(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する (to be introduced in class as appropriate) |
It is recommended that the student’s English level is at or above
TOEFL iBT 76,IELTS 6.0, TOEIC 700 , or TOEIC IP 700.