日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM515/DM515DM515 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will practice and become able to use the Japanese skills required to seek employment and thrive in business situations in Japan. They will gain the ability to use the proper Japanese for each situation.
Students will do practical exercises to learn Japanese skills related to job searching, such as what an “entry sheet” (Japanese résumé template) is and how to effectively fill one out, what expressions they need to sell themselves effectively and how to form those expressions, and attitude, posture and how to respond to questions in interviews. Students are expected to participate actively in class exercises to learn the proper way to use honorifics and polite expressions as well as how to accurately communicate their views to other people and fully understand what other people are saying.
1 | イントロダクション |
2 | 自己分析1 |
3 | 自己分析2 |
4 | 自己PR1 |
5 | 自己PR2 |
6 | 業界研究・企業研究 |
7 | 履歴書・エントリーシートの書き方 |
8 | 志望動機 |
9 | 敬語・待遇表現 |
10 | 面接(実技,マナー)1 |
11 | 面接(実技,マナー)2 |
12 | 面接(実技,マナー)3 |
13 | メール・電話のマナー |
14 | ビジネスマナー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(35%) 課題提出(35%) プレゼンテーション ・ レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
講義も行うが,多くは履修者の個人あるいはグループ活動によって授業を進めるため,履修者には積極的な参加が求められる。また、プレゼンテーションやディスカッションなども積極的に取り入れて授業活動を行う。
受講者のプレゼンテーションや提出課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。
日本での就職活動やビジネスの場面で必要とされている日本語スキルを実践を通して学び,自らがそれらを適切に使えるようになる。場面に応じた適切な日本語が使えるようになる。
Students will practice and become able to use the Japanese skills required to seek employment and thrive in business situations in Japan. They will gain the ability to use the proper Japanese for each situation.
エントリーシートとは何か,効果的なエントリーシートはどう書けばいいのか,効果的な自己PRをするためにはどのような情報が必要で,それをどのように組み立てるべきなのか,面接での受け答え,姿勢や態度など,就職活動に関連する日本語スキルについて実践的に学ぶ。適切な敬語の使い方や待遇表現の使い方だけでなく,きちんと相手に自分の意見を伝えたり,相手の話をしっかり聞き取るトレーニングも行うため,参加者には積極的な授業参加態度が求められる。
Students will do practical exercises to learn Japanese skills related to job searching, such as what an “entry sheet” (Japanese résumé template) is and how to effectively fill one out, what expressions they need to sell themselves effectively and how to form those expressions, and attitude, posture and how to respond to questions in interviews. Students are expected to participate actively in class exercises to learn the proper way to use honorifics and polite expressions as well as how to accurately communicate their views to other people and fully understand what other people are saying.
1 | イントロダクション |
2 | 自己分析1 |
3 | 自己分析2 |
4 | 自己PR1 |
5 | 自己PR2 |
6 | 業界研究・企業研究 |
7 | 履歴書・エントリーシートの書き方 |
8 | 志望動機 |
9 | 敬語・待遇表現 |
10 | 面接(実技,マナー)1 |
11 | 面接(実技,マナー)2 |
12 | 面接(実技,マナー)3 |
13 | メール・電話のマナー |
14 | ビジネスマナー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(35%) 課題提出(35%) プレゼンテーション ・ レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
講義も行うが,多くは履修者の個人あるいはグループ活動によって授業を進めるため,履修者には積極的な参加が求められる。また、プレゼンテーションやディスカッションなども積極的に取り入れて授業活動を行う。
受講者のプレゼンテーションや提出課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。