日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM515
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3620
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will practice and become able to use the Japanese skills required to seek employment and thrive in business situations in Japan. They will gain the ability to use the proper Japanese for each situation.

【Course Contents】

Students will do practical exercises to learn Japanese skills related to job searching, such as what an “entry sheet” (Japanese résumé template) is and how to effectively fill one out, what expressions they need to sell themselves effectively and how to form those expressions, and attitude, posture and how to respond to questions in interviews. Students are expected to participate actively in class exercises to learn the proper way to use honorifics and polite expressions as well as how to accurately communicate their views to other people and fully understand what other people are saying.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 自己分析1
3 自己分析2
4 自己PR1
5 自己PR2
6 業界研究・企業研究
7 履歴書・エントリーシートの書き方
8 志望動機
9 敬語・待遇表現
10 面接(実技,マナー)1
11 面接(実技,マナー)2
12 面接(実技,マナー)3
13 メール・電話のマナー
14 ビジネスマナー

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(35%)
課題提出(35%)
プレゼンテーション ・ レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義も行うが,多くは履修者の個人あるいはグループ活動によって授業を進めるため,履修者には積極的な参加が求められる。また、プレゼンテーションやディスカッションなども積極的に取り入れて授業活動を行う。
受講者のプレゼンテーションや提出課題へのフィードバックは次回の授業で実施する。

【注意事項 / Notice】