日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM529/DM529DM529 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中東地域の文化表象 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
This course aims to explore the history, basic concepts, and critical perspectives of Cultural Studies, which originated in the UK as a theory of cultural critique, and to learn how to critically examine various phenomena occurring in their surroundings.
The first half of the course will focus on understanding the fundamental concepts and discourse of cultural studies. In the second half, students will learn how to apply these concepts to analyze cultural phenomena in the Middle East, with a particular focus on Palestine and Israel.
1 | ガイダンス:「カルチュラル・スタディーズ」の歴史と問題意識 |
2 | 他者 |
3 | 言語 |
4 | ジェンダー/セクシュアリティ |
5 | ネイションとマイノリティ |
6 | 文化とメディア |
7 | ポストコロニアリズム |
8 | 映画鑑賞と分析 |
9 | カルチュラル・スタディーズの実践①(文学) |
10 | カルチュラル・スタディーズの実践②(文学) |
11 | カルチュラル・スタディーズの実践③(音楽) |
12 | カルチュラル・スタディーズの実践④(映画) |
13 | ディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッション:小グループで議論を行い授業内で発表 |
毎回授業前に指定するテクストを読んでくること(約1時間程度)。授業内で紹介した参考資料(映像も含む)を授業後に確認すること(約2時間程度)。最終レポートに向けた発展的な学修(合計15時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への積極的な参加(30%) リアクション・ペーパーおよび課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉見俊哉 | 『カルチュラル・スタディーズ』 | 講談社 | 2001 | 4062582074 |
2 | 上野俊哉・毛利嘉孝 | 『カルチュラル・スタディーズ入門』 | 筑摩書房 | 2000 | 4480058613 |
3 | 本橋哲也 | 『カルチュラル・スタディーズへの招待』 | 大修館書店 | 2002 | 4469212709 |
資料の配付,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。 授業にPCを持参すること。
文化批判の理論として英国で生まれたカルチュラル・スタディーズの歴史やその基本的概念と問題意識を理解し、私たちの身の回りで起こっているさまざまな事象を批判的に考察する方法を学ぶ。
This course aims to explore the history, basic concepts, and critical perspectives of Cultural Studies, which originated in the UK as a theory of cultural critique, and to learn how to critically examine various phenomena occurring in their surroundings.
授業前半では、カルチュラル・スタディーズについての基本的な概念・キーワードを理解する。後半は、これらの概念を用いて、中東地域(パレスチナ・イスラエルが中心)における文化事象を分析する手法を学ぶ。
The first half of the course will focus on understanding the fundamental concepts and discourse of cultural studies. In the second half, students will learn how to apply these concepts to analyze cultural phenomena in the Middle East, with a particular focus on Palestine and Israel.
1 | ガイダンス:「カルチュラル・スタディーズ」の歴史と問題意識 |
2 | 他者 |
3 | 言語 |
4 | ジェンダー/セクシュアリティ |
5 | ネイションとマイノリティ |
6 | 文化とメディア |
7 | ポストコロニアリズム |
8 | 映画鑑賞と分析 |
9 | カルチュラル・スタディーズの実践①(文学) |
10 | カルチュラル・スタディーズの実践②(文学) |
11 | カルチュラル・スタディーズの実践③(音楽) |
12 | カルチュラル・スタディーズの実践④(映画) |
13 | ディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ディスカッション:小グループで議論を行い授業内で発表 |
毎回授業前に指定するテクストを読んでくること(約1時間程度)。授業内で紹介した参考資料(映像も含む)を授業後に確認すること(約2時間程度)。最終レポートに向けた発展的な学修(合計15時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への積極的な参加(30%) リアクション・ペーパーおよび課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉見俊哉 | 『カルチュラル・スタディーズ』 | 講談社 | 2001 | 4062582074 |
2 | 上野俊哉・毛利嘉孝 | 『カルチュラル・スタディーズ入門』 | 筑摩書房 | 2000 | 4480058613 |
3 | 本橋哲也 | 『カルチュラル・スタディーズへの招待』 | 大修館書店 | 2002 | 4469212709 |
資料の配付,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。 授業にPCを持参すること。