日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM533
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number ICC2330
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

This is an introductory course to Communication Studies. At the end of the course students should be able to:
1. Understand and explain the historical development of Communication Studies as a distinct academic discipline as well as major sub-fields of Communication Studies.
2. Understand major theories, perspectives, and research methods in Communication Studies, and apply them to analyzing communication in everyday life.
3. Learn communication from various perspectives and become more responsible communicators.

【Course Contents】

First, students will learn the major types and functions of communication and the history and sub-fields of Communication Studies. Then, they will familiarize themselves with key concepts and basic principles in major sub-fields of Communication Studies primarily by reading chapters from introductory-level textbooks. This is a lecture course, but group activities and discussions will be incorporated into the course. Thus active student participation in class is both expected and required.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業オリエンテーション、コミュニケーションの定義、コミュニケーションを研究する意義
2 コミュニケーションの分類と機能
3 言語とコミュニケーション
4 非言語とコミュニケーション
5 コミュニケーション能力について
6 対人コミュニケーション論(その1)
7 対人コミュニケーション論(その2)
8 異文化コミュニケーション論(その1)
9 異文化コミュニケーション論(その2)
10 メディア・コミュニケーション論(その1)
11 メディア・コミュニケーション論(その2)
12 組織コミュニケーション論(その1)
13 組織コミュニケーション論(その2)
14 授業内テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
中間テスト(20%)
リアクションペーパー(20%)
出席・授業貢献度(20%)
備考 (Notes)
単位修得には75%以上の出席が必要。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 板場良久・池田理知子 『よくわかるコミュニケーション学』 ミネルヴァ書房 2011 9784623059577
2 Goodbye, A. K., & Shultz, K. Introduction to Communication Studies: Translating Scholarship into Meaningful Practice Kendall Hunt 2013 9781465214058
3 池田理知子・塙幸枝 『グローバル社会における異文化コミュニケーション―身近な「異」から考える 』 三修社 2019 9784384059373
その他 (Others)
授業中に適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業のテーマや順番は進度状況に応じて変更する可能性がある。

【注意事項 / Notice】