日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM534/DM534DM534 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
異文化コミュニケーションと学び |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand learning based on diversity and communication, through lessons consist of the study of intercultural learning theories, experiential learning activities and producing intercultural training.
Students will study the history and basic concepts of intercultural communication training and intercultural learning. By incorporating activities carried out in intercultural training, students will participate in activities in order to learn the process behind the intercultural learning and also develop their intercultural communication competence. Students are expected to participate in activities such as an analysis of visual images, body based activities and discussion, on their own initiative.
1 | イントロダクション:講義内容、学習法、課題等の説明、アイスブレーキング |
2 | 異文化トレーニング概論1:歴史、目的、分類、方法 |
3 | 異文化トレーニング概論2:異文化トレーニングの課題、異文化コミュニケーション能力 |
4 | 異文化トレーニング概論3:学習とコミュニケーション |
5 | 異文化トレーニング実践論1:プログラム構成 |
6 | チーム活動:発表1準備 |
7 | 発表1 |
8 | 異文化トレーニング実践論2:映像分析 |
9 | 異文化トレーニング実践論3:事例分析① |
10 | 異文化トレーニング実践論4:事例分析② |
11 | 異文化トレーニング実践論5:省察、チーム活動:発表2準備 |
12 | チーム活動:発表2準備 |
13 | 発表2-1 |
14 | 発表2-2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
授業時間外の学習は履修登録後に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表・課題(40%) 参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料を配付する。 |
映像分析、身体活動を伴うアクティビティ、討議、発表といった教室活動に主体的に取り組む学習態度が求められる。
資料配布や教室活動などに「Canvas LMS」等を使用するため、講義にPCを持参すること。
異文化学習理論の理解、体験を通じた学び、異文化トレーニングの計画・実施(発表)等で構成される教室活動を通じ、多様性とコミュニケーションを前提とした学びを理解する。
To understand learning based on diversity and communication, through lessons consist of the study of intercultural learning theories, experiential learning activities and producing intercultural training.
異文化トレーニングの歴史と基礎概念、異文化トレーニングを支える異文化コミュニケーションの概念、および異文化学習について学ぶ。異文化トレーニングで行われるアクティビティをとり入れた学習活動を通じ、異文化学習(例:経験が学びに結びついていく仕組み)について理解し、同時に異文化コミュニケーション能力の向上を図る。教室活動への参加および準備に主体的に取り組む学習姿勢が要求される。
Students will study the history and basic concepts of intercultural communication training and intercultural learning. By incorporating activities carried out in intercultural training, students will participate in activities in order to learn the process behind the intercultural learning and also develop their intercultural communication competence. Students are expected to participate in activities such as an analysis of visual images, body based activities and discussion, on their own initiative.
1 | イントロダクション:講義内容、学習法、課題等の説明、アイスブレーキング |
2 | 異文化トレーニング概論1:歴史、目的、分類、方法 |
3 | 異文化トレーニング概論2:異文化トレーニングの課題、異文化コミュニケーション能力 |
4 | 異文化トレーニング概論3:学習とコミュニケーション |
5 | 異文化トレーニング実践論1:プログラム構成 |
6 | チーム活動:発表1準備 |
7 | 発表1 |
8 | 異文化トレーニング実践論2:映像分析 |
9 | 異文化トレーニング実践論3:事例分析① |
10 | 異文化トレーニング実践論4:事例分析② |
11 | 異文化トレーニング実践論5:省察、チーム活動:発表2準備 |
12 | チーム活動:発表2準備 |
13 | 発表2-1 |
14 | 発表2-2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
授業時間外の学習は履修登録後に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表・課題(40%) 参加・貢献度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料を配付する。 |
映像分析、身体活動を伴うアクティビティ、討議、発表といった教室活動に主体的に取り組む学習態度が求められる。
資料配布や教室活動などに「Canvas LMS」等を使用するため、講義にPCを持参すること。