日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Intercultural Communication
Course Code DM535
Theme・Subtitle 社会開発から国際協力を考える
(Considering Social Development)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC2430
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

1.To be able to explain the concept of social development
2.To be able to concretely discuss issues of social development in so-called developing countries
3.To understand how to get involved with social development through participatory learning

【Course Contents】

It has been revealed in recent years that economic growth does not necessarily bring poverty reduction in the region, and as a counter-concept social development has attracted more attention. Social development covers various fields such as education, medical care, health and hygiene, disaster prevention and the environment. At the same time, it is closely linked to development issues such as “residents’ participation in development,” the “gender gap in development,” and “socially vulnerable people”.
In this course, we will have an overview of the concept of social development and discuss its issues in so-called developing countries.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:「社会開発」とは何か
2 開発の主体とプロセス:誰が開発の担い手となるのか
3 日本の戦後復興と社会開発
4 貧困の概念
5 貧困の概念とその背景
6 貧困削減に向けて
7 映像から考える社会開発
8 保健・衛生:プライマリー・ヘルス・ケアの普及と課題
9 母子保健:リプロダクティブ・ヘルス/ライツ
10 HIV/エイズの流行と対策
11 教育開発:初等教育の普及と課題
12 ノンフォーマル教育の現状と課題
13 社会開発とNGO
14 社会開発の今後:可能性と課題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
中間レポート(20%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日下部尚徳 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人』 合同出版 2018 9784772613620

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】