日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM535
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.5
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Credits 2
Course Number ICC2430
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)
2024.5.24付シラバス変更
変更項目:曜日時限(変更前:水曜5限)

【Course Objectives】

This course aims to learn critical views on the development theories as well as various discussions and historical backgrounds of the international cooperation. Then, students are also required to understand and explain the related issues of describing “Others” which has been often criticized in the fields of development studies.

【Course Contents】

This course examines the various discussions on poverty, economic and/or social development, gender and social organizations in order to grasp the historical backgrounds of international cooperations particularly since the end of WWⅡ. In addition, as the international cooperation necessarily includes the process of interactions with “Others”, regarded as culturally different, I would like to address the issues of describing “Others” for the purpose of learning the critical thinking about development phenomena.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 国際協力・開発援助の成り立ち
3 日本の開発援助の歴史
4 グローバル化と貧困・南北格差
5 経済成長優先型から参加型開発へ
6 事前学習内容に関する発表と討論(1)
7 開発とジェンダー(1)
8 開発とジェンダー(2)
9 紛争処理と和解プロセス
10 社会運動と組織化
11 事前学習内容に関する発表と討論(2)
12 開発言説の課題:他者表象をめぐって
13 最終テスト
14 テスト内容の解説、質疑応答、授業内容の振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
「事前学習内容に関する発表と討論」回では、各自10分程度にまとめた内容をグループ内で発表し、互いの発表内容について意見交換を行う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で必要に応じて説明する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 事前学習の発表・討論(計2回)(40%)
授業内容に関する設問及びリアクション・ペーパー(30%)
最終テスト(Final Test)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 信田敏宏、白川千尋、宇田川妙子編 『グローバル支援の人類学』 昭和堂 2017
2 藤岡美恵子、超田清和、中野憲志編 『脱<国際協力>—開発と平和構築を超えて』 新評論 2011
3 田中由美子、大沢真理、伊藤るり編 『開発とジェンダー—エンパワーメントの国際協力』 国際協力出版会 2002
4 松田素二、平野(野元)美佐編 『紛争をおさめる文化—不完全性とブリコラージュの実践』 京都大学学術出版会 2016

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】