日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM535
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC2430
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

This course aims;
・To learn historical backgrounds, concepts and various technical terms of the international cooperation.
・To learn some development theories and approaches to review development practices on the ground.
・To criticize development discourse with critical views on history of thought and culture behind development theories and practices.

【Course Contents】

This course explain the historical backgrounds of international cooperations particularly since the end of WWⅡ, and introduce various discussions on poverty, economic and/or social development, environment, governance and peace-building. In addition, I would discuss what new “type” of development would be in future, by presenting the international cooperation as cultural and social discourse intervening into mind and society of people in the global-south as well as exploiting people and society in the global-north as “internal colonization”.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 国際協力・開発援助の成り立ち
3 日本の開発援助の歴史
4 グローバル化と貧困・南北格差
5 社会開発と参加型開発
6 キーワードから考える開発(1)〜「貧困」とは何か?
7 キーワードから考える開発(2)〜「資源」とは何か?
8 キーワードから考える開発(3)〜「ニーズ」とは何か?
9 キーワードから考える開発(4)〜「計画」とは何か?
10 キーワードから考える開発(5)〜「参加」とは何か?
11 開発援助か社会運動か?
12 援助専門機関は本当に必要なのか?
13 脱<経済成長>社会の可能性
14 まとめ:多元世界に向けたデザイン

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
授業内で必要に応じて説明する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内容に関するリアクションペーパー(30%)
中間レポート(15%)
グループ/個人発表(15%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 アルトゥーロ・エスコバル 『開発との遭遇』 新評論 2022
2 ジェームス・ファーガソン 『反政治機械』 水声社 2020
3 ヴルフガング・ザックス他編著 『脱「開発」の時代』 晶文社 1996
4 デビッド・ヒューム 『貧しい人を助ける理由』 日本評論社 2017
5 村井吉敬 『小さな民からの発想』 めこん 2023
6 佐藤仁 『「持たざる国」の資源論』 東京大学出版社 2011
7 新井彩香 『ラオス〜豊かさと「貧しさ」のあいだ』 コモンズ 2010
その他 (Others)
定松栄一『開発援助か社会運動か』コモンズ、2002
藤岡美恵子、越田清和ほか編『脱<国際協力>〜開発と平和構築を超えて』新評論、2011
ケイト・ラワース『ドーナツ経済学が世界を救う』河出書房新社、2018

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】