日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM536/DM536DM536 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メンデルスゾーンとバッハ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
当科目は本学の新型コロナウイルス感染症感染拡大防止のための活動制限指針が制限レベル2もしくは3であっても対面授業のみの開講となり、ミックス型対応はしないので注意すること。 |
In this course, students will learn to engage with texts on aesthetics, seek and peruse relevant literature on their own, and write reports that articulate their thoughts on the subject.
Lectures for this course will be primarily based on reading material (first half of the text mentioned below) combined with examples of musical pieces (Bach’s "St. Matthew Passion" and "Mass in B minor" as performed by Felix Mendelssohn Bartholdy). This course will take a scholarly approach to music and students should be aware that it is not a music appreciation course. Students should also have a basic knowledge of music and music history, be actively interested in music and demonstrate a desire to learn more.
1 | メンデルスゾーンとは |
2 | バッハ復活の背景(市民的音楽生活、天才神話) |
3 | 研究の資料1(楽譜、書簡、音楽新聞・雑誌、回想録) |
4 | 《マタイ受難曲》の規模と短縮演奏の必然性 |
5 | 《マタイ受難曲》の歌詞への違和感(聖書、自由詩、コラール) |
6 | 《マタイ受難曲》の器楽編成の特殊性(通奏低音とオルガン、楽器の変遷) |
7 | 《マタイ受難曲》の声楽編成の特殊性(登場人物、福音史家の位置付け) |
8 | 研究の資料2(文献探索と先行研究批判) |
9 | 《ミサ曲 ロ短調》の歌詞(ラテン語カトリック典礼文)の普遍性と閉鎖性 |
10 | 《ミサ曲 ロ短調》の技術的難しさと高度な内的連関 |
11 | ドイツ・プロテスタント音楽の伝統の創出と継承 |
12 | 「プロテスタンティズムの代表」によるカトリック・ミサ曲 |
13 | メンデルスゾーンの音楽キャリアと過去の音楽振興 |
14 | メンデルスゾーンのオラトリオ創作とバッハ復活 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには3/4以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 星野宏美 | 『メンデルスゾーンの宗教音楽 バッハ復活からオラトリオ《パウル》と《エリヤ》へ』 | 教文館 | 2022 | 9784764261617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
テキストを用意して授業に臨むこと。
専門書の記述を理解し、関連文献を自ら探索、読破した上で、最終的に自らの考えをレポートにまとめる。
In this course, students will learn to engage with texts on aesthetics, seek and peruse relevant literature on their own, and write reports that articulate their thoughts on the subject.
下記テキストの前半の講読を核にした講義。音楽史上、画期的な偉業と見なされるメンデルスゾーンのバッハ復活に焦点をあて、バッハの大作《マタイ受難曲》と《ミサ曲 ロ短調》の歌詞と音楽の分析を交えて論じる。履修者が自らの経験や問題意識と結びつけて作品や演奏のあり方を把握し、音楽について独自の考えを歴史的、美学的に深めるよう促す。音楽への学問的アプローチであり、いわゆる音楽鑑賞ではない点に留意してほしい。音楽と音楽史の基礎知識を前提とするので、積極的な関心と意欲が必須。
Lectures for this course will be primarily based on reading material (first half of the text mentioned below) combined with examples of musical pieces (Bach’s "St. Matthew Passion" and "Mass in B minor" as performed by Felix Mendelssohn Bartholdy). This course will take a scholarly approach to music and students should be aware that it is not a music appreciation course. Students should also have a basic knowledge of music and music history, be actively interested in music and demonstrate a desire to learn more.
1 | メンデルスゾーンとは |
2 | バッハ復活の背景(市民的音楽生活、天才神話) |
3 | 研究の資料1(楽譜、書簡、音楽新聞・雑誌、回想録) |
4 | 《マタイ受難曲》の規模と短縮演奏の必然性 |
5 | 《マタイ受難曲》の歌詞への違和感(聖書、自由詩、コラール) |
6 | 《マタイ受難曲》の器楽編成の特殊性(通奏低音とオルガン、楽器の変遷) |
7 | 《マタイ受難曲》の声楽編成の特殊性(登場人物、福音史家の位置付け) |
8 | 研究の資料2(文献探索と先行研究批判) |
9 | 《ミサ曲 ロ短調》の歌詞(ラテン語カトリック典礼文)の普遍性と閉鎖性 |
10 | 《ミサ曲 ロ短調》の技術的難しさと高度な内的連関 |
11 | ドイツ・プロテスタント音楽の伝統の創出と継承 |
12 | 「プロテスタンティズムの代表」によるカトリック・ミサ曲 |
13 | メンデルスゾーンの音楽キャリアと過去の音楽振興 |
14 | メンデルスゾーンのオラトリオ創作とバッハ復活 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには3/4以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 星野宏美 | 『メンデルスゾーンの宗教音楽 バッハ復活からオラトリオ《パウル》と《エリヤ》へ』 | 教文館 | 2022 | 9784764261617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
テキストを用意して授業に臨むこと。