日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM536/DM536DM536 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本音楽にみるクリエイティビティ――創作史を軸として |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will understand the descriptions in specialized books on music and the way of approaches for cross-cultural research. It's difficult to explain about the music, but students strive to verbalize one's own ideas.
The course will focus on the process of accepting and sublimating different cultures while referring to the history of music in modern Japan (especially the history of composition) as a case study. Through reading the works of Japanese composers and biographies, we will examine their creative issues and the relationship between the ideals and works, and at the same time learn how biographical narratives (or evaluations) shape the image of composers.
1 | イントロダクション(近代日本音楽史を学ぶ意義) |
2 | 近代から現代に至る音楽文化伝承(立教大学校歌・応援歌から) |
3 | 近代日本の音楽研究状況 |
4 | 日本人作曲家の著作集講読(その1) |
5 | 日本人作曲家の著作集講読(その2) |
6 | 日本人作曲家の著作集講読(その3) |
7 | 日本人作曲家の伝記講読(その1) |
8 | 日本人作曲家の伝記講読(その2) |
9 | 日本人作曲家の伝記講読(その3) |
10 | 叙述による作曲家像の形成 |
11 | 作曲家の理念と実践との関連 |
12 | 器楽作品における創作上の課題(「日本的なもの」など) |
13 | 声楽作品における創作上の課題(日本語の扱い方など) |
14 | アイデンティティの模索 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学期中に1回(履修者が少なければ2回)の短い個人発表(授業テーマに合わせた10~15分程度のプレゼンテーション)がある |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
図書館所蔵資料やデータベースを活用して予習・復習をする。具体的な内容は授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには2/3以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
購入不要。配布資料を用いる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
音楽に関する専門的な知識や技能は特に必要としない。
音楽に関する専門書の記述内容や異文化研究のアプローチについて理解し、自らの考えを言語化できるようにする。
In this course, students will understand the descriptions in specialized books on music and the way of approaches for cross-cultural research. It's difficult to explain about the music, but students strive to verbalize one's own ideas.
近代日本の音楽史(特に創作史)を事例として、異文化を受容し昇華させてきた過程に迫る。日本人作曲家の著作集や伝記を講読し、創作上の課題や理念と実践との関連について考察すると同時に、伝記叙述(あるいは評価)が作曲家像を形成してゆく一面を学ぶ。
The course will focus on the process of accepting and sublimating different cultures while referring to the history of music in modern Japan (especially the history of composition) as a case study. Through reading the works of Japanese composers and biographies, we will examine their creative issues and the relationship between the ideals and works, and at the same time learn how biographical narratives (or evaluations) shape the image of composers.
1 | イントロダクション(近代日本音楽史を学ぶ意義) |
2 | 近代から現代に至る音楽文化伝承(立教大学校歌・応援歌から) |
3 | 近代日本の音楽研究状況 |
4 | 日本人作曲家の著作集講読(その1) |
5 | 日本人作曲家の著作集講読(その2) |
6 | 日本人作曲家の著作集講読(その3) |
7 | 日本人作曲家の伝記講読(その1) |
8 | 日本人作曲家の伝記講読(その2) |
9 | 日本人作曲家の伝記講読(その3) |
10 | 叙述による作曲家像の形成 |
11 | 作曲家の理念と実践との関連 |
12 | 器楽作品における創作上の課題(「日本的なもの」など) |
13 | 声楽作品における創作上の課題(日本語の扱い方など) |
14 | アイデンティティの模索 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学期中に1回(履修者が少なければ2回)の短い個人発表(授業テーマに合わせた10~15分程度のプレゼンテーション)がある |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
図書館所蔵資料やデータベースを活用して予習・復習をする。具体的な内容は授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには2/3以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
購入不要。配布資料を用いる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
音楽に関する専門的な知識や技能は特に必要としない。