日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM539/DM539DM539 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アニミズムを考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, animism, once considered to be the origin of religion but in recent years considered to be a fundamental mode of thought for humanity, is the focus of discussion and examination.
Crossing back and forth between religious anthropology, cultural anthropology, literature, psychology, philosophy and Buddhism, the following topics will be discussed.
*Is Konmari an animist?
*Animism in Nausicaa of the Valley of the Wind
*Shinran's theory of Going to the Pure Land and coming back
*The animism in Ainu Iyomante ritual
*Animism in Kenji Miyazawa's fairy tales
*Jung and animism
*Bergson and animism
1 | イントロダクション |
2 | 1.こんまりは、片付けの谷のナウシカなのか? |
3 | 2.風の谷のアニミズム |
4 | 3.川上弘美と<メビウスの帯> |
5 | 4.壁と連絡通路 |
6 | 5.往って帰ってこい、生きものたちよ |
7 | 6.東洋的な見方からアニミズムを考える |
8 | 7.宮沢賢治を真剣に受け取る |
9 | 8.まどろむカミの夢 |
10 | 9.純粋記憶と死者の魂 |
11 | 10.記号論的アニミズム |
12 | 11.人間であることの最果て |
13 | 12.人間だけに閉じた世界にアニミズムはない |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳 | 『モノも石も死者も生きている世界の民から人類学者が教わったこと』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750516615 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳・清水高志 | 『今日のアニミズム』 | 以文社 | 2021 | 9784753103669 |
特になし。
なし。
本授業では、かつて宗教の起源であるとされたが、近年では人類の根源的な思考様式であるとされる「アニミズム」を取り上げて、考察と検討を進める。
In this class, animism, once considered to be the origin of religion but in recent years considered to be a fundamental mode of thought for humanity, is the focus of discussion and examination.
宗教人類学、文化人類学、文学、心理学、哲学、仏教などを縦横に往き来きしながら、以下のようなトピックを扱う。
・<こんまり>はアニミストか?
・風の谷のナウシカにおけるアニミズム
・アイヌのイヨマンテに見られるアニミズム
・親鸞の往相還相論
・宮沢賢治の童話の中のアニミズム
・ユングとアニミズム
・ベルクソンとアニミズム
Crossing back and forth between religious anthropology, cultural anthropology, literature, psychology, philosophy and Buddhism, the following topics will be discussed.
*Is Konmari an animist?
*Animism in Nausicaa of the Valley of the Wind
*Shinran's theory of Going to the Pure Land and coming back
*The animism in Ainu Iyomante ritual
*Animism in Kenji Miyazawa's fairy tales
*Jung and animism
*Bergson and animism
1 | イントロダクション |
2 | 1.こんまりは、片付けの谷のナウシカなのか? |
3 | 2.風の谷のアニミズム |
4 | 3.川上弘美と<メビウスの帯> |
5 | 4.壁と連絡通路 |
6 | 5.往って帰ってこい、生きものたちよ |
7 | 6.東洋的な見方からアニミズムを考える |
8 | 7.宮沢賢治を真剣に受け取る |
9 | 8.まどろむカミの夢 |
10 | 9.純粋記憶と死者の魂 |
11 | 10.記号論的アニミズム |
12 | 11.人間であることの最果て |
13 | 12.人間だけに閉じた世界にアニミズムはない |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳 | 『モノも石も死者も生きている世界の民から人類学者が教わったこと』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750516615 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳・清水高志 | 『今日のアニミズム』 | 以文社 | 2021 | 9784753103669 |
特になし。
なし。