日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM542
Theme・Subtitle 多文化社会日本の「共生」に向けて
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number ICC2430
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

This course investigates Japan as a multicultural society and considers the practical steps the country is taking towards becoming an inclusive society. Students will be able to formulate ideas on how to form multicultural inclusive societies and the legal systems that support them, and what they can do individually.

【Course Contents】

Video material, lectures, talks from guest speakers, and groupwork between participants will be used to understand the many realities faced by foreign migrants and refugees living in Japan and the practical steps the country is taking towards becoming an inclusive society. Also, become aware of factors that prevent inclusivity, such as discrimination, antiforeignism and poverty. Students will study their backgrounds and methods of overcoming these factors. The overall classes will aim to deepen discussions on what we personally believe should be multicultural inclusive societies, what legal systems are needed for them, and what we can do as individuals from our own respective locations.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業のねらいと進め方について。私たちが考える「多文化共生社会」とは?
2 日本に生活する移民・難民:その歴史といま
3 「移民政策ではない」日本の外国人政策
4 多文化社会日本のいま①:国際結婚と外国ルーツの子ども・若者(ゲストスピーカー)
5 多文化社会日本のいま②:国際結婚と外国ルーツの子ども・若者
6 多文化社会日本のいま③:外国人労働者
7 多文化社会日本のいま④:外国人労働者
8 多文化社会日本のいま⑤:難民
9 多文化社会日本のいま⑥:難民(ゲストスピーカー)
10 多文化社会日本のいま⑦:コロナと移民・難民の貧困
11 グループワーク:それぞれの課題の現状
12 グループワーク:多文化共生社会のために私たちにできること
13 まとめと発表
14 まとめと発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席とリアクションペーパー(50%)
小レポートとグループワーク(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業の中で随時紹介する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業では、受講者が常に自ら考え、グループワークなどをつうじて積極的に授業参加し、社会に生きる一員として何ができるか、どのような社会をめざしていくかを、他の参加受講者とともに考えていく姿勢が期待される。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業に関する連絡、資料配布や課題の提出はCanvas LMSをつうじて行う。資料は紙面配布しないため、授業にPCを持参することが望ましい。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】