日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM543/DM543DM543 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生きることと信じること |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
1. We will examine the history, teachings and transformations of three world religions (Christianity, Islam and Buddhism) and of Judaism, which has a significant influence on Christianity and Islam, and discuss issues associated with these religions.
2. We will examine religious phenomena in Japan and their background influences from ancient Chinese philosophy and Korean folk beliefs (and also discuss possible influences from the Middle East).
"We will learn how three world religions (here referring to Christianity, Islam and Buddhism, and at the beginning of the course we will look at Judaism as the background to the birth of Christianity) came into existence and how they were transformed by fusion with regional cultures.
While religion has formed the foundation of many people’s lives, it has often caused discrimination and attacks against people belonging to different religions and/or denominations (though in many cases religion is not the only cause of conflicts). We will discuss why these discriminations and attacks caused by (or thought to be caused by) religion show no sign of ever ceasing, although we know the importance of open-mindedness and tolerance. We will consider the issue of whether each of the following pairs are compatible: faith and open-mindedness; laïcité and religious freedom; science and religion.
In the last two sessions we will look at Japanese religions (including folk beliefs and Shugendo, mountain asceticism incorporating Shinto and Buddhist concepts) along with background influences from ancient Chinese thought and the Korean folk beliefs.
Throughout this entire lecture series, we will consider what it means to believe in something (or have a religious faith). Also, we think about what it means to understand people with a different belief or value to your own (or whether this is possible at all). (Please note the course schedule below is only a guide.)"
1 | イントロダクション ~ ユダヤ教について(1) |
2 | ユダヤ教について(2) |
3 | キリスト教について(1) |
4 | キリスト教について(2) |
5 | キリスト教について(3) |
6 | イスラム教について(1) |
7 | イスラム教について(2) |
8 | イスラム教について(3) |
9 | 仏教について(1) |
10 | 仏教について(2) |
11 | 仏教について(3) |
12 | 日本の信仰と祭り(1)(神道、神仏習合、秦氏関係の神社など) |
13 | 日本の信仰と祭り(2)(山の信仰、修験道、様々な民間信仰など) |
14 | 生きることと信じること:宗教の意義を考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
信仰をお持ちの受講生で、ご自身の信仰に関する考えを授業内で語って頂ける方には、5分ほどのスピーチをお願いする可能性もある。 |
イスラム教は日本ではあまり馴染みがないため、「参考文献」の欄に挙げた井筒の『イスラーム文化』を、授業が始まる前に一読されることをお勧めする。
また、同じく「参考文献」欄に挙げた、ヴォルテールの『寛容論』は、宗教に起因する(と言われている)様々な問題を考える上でも、キリスト教の宗派や歴史を学ぶ上でも参考になるので、授業が始まる前に一読されることをお勧めする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加(20%) 提出物など(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用する資料は、授業で適宜配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井筒俊彦 | 『イスラーム文化』 (岩波文庫) | 岩波書店 | 1991 | 400331851 |
2 | 植木雅俊 | 『仏教、本当の教え』 | 中央公論社 | 2011 | 9784121021359 |
3 | ヴォルテール | 『寛容論』 (古典新訳文庫) | 光文社 | 2016 | 4334753329 |
その他 (Others) | |||||
旧約・新約聖書、クルアーン、ハディースなどにも目を通しておくことが望ましい(いずれも岩波文庫で読める)。 上記以外の参考文献は、適宜授業で紹介する。 |
英語の資料も多いので、英語読解力があることが望ましい。
準備不要。授業内での電子情報機器使用は不可とする。
(1)授業内でのスマートフォンの使用は禁止する。写真撮影も不可。自分の脳・身体・感覚をフルに使い、授業に集中して頂きたい。
(2)「グローバル化と宗教」というコース名であるが、「世界経済フォーラム(WEF)」に代表されるような、いわゆる「グローバリスト」達の称揚する世界観・価値観・宗教観を説くことを目的とした授業ではない。
1)いわゆる世界三大宗教(キリスト教・イスラム教・仏教)と、キリスト教・イスラム教に大きな影響を与えているユダヤ教について、その歴史、信仰内容、変容などを学びつつ、宗教に関わるいくつかの問題を考察する。
2)日本における宗教現象と背後にある古代中国思想や朝鮮半島からの影響、さらには中東に由来する可能性が論じられている影響などについて考察する。
1. We will examine the history, teachings and transformations of three world religions (Christianity, Islam and Buddhism) and of Judaism, which has a significant influence on Christianity and Islam, and discuss issues associated with these religions.
2. We will examine religious phenomena in Japan and their background influences from ancient Chinese philosophy and Korean folk beliefs (and also discuss possible influences from the Middle East).
いわゆる世界三大宗教(キリスト教・イスラム教・仏教を指すが、信者の人口によってきめられている訳ではない)が、どのようにして誕生し、教えが広まっていく中で伝道された地域の文化との融合によってどのように変容してきたかを学ぶ。(キリスト教が生まれる背景として、またイスラム教への影響も大きいユダヤ教にも触れる。)
宗教は人々の心の拠り所となる一方で、異なる宗教・宗派を信じる人々に対する差別や攻撃を引き起こす要因ともなっている(宗教だけが理由でない場合が多いが)。「寛容」が叫ばれつつも、現在まで宗教に起因する(と考えられている)差別や殺戮行為が後を絶たないのはなぜなのか。信仰と寛容、政教分離と信教の自由、科学と宗教、これらはそれぞれ両立するのか、などの問題も考察する。
最終回前の2回で、日本の信仰(民間信仰を含む)と祭り、その背後に存在する古代中国思想や朝鮮半島からの影響、修験道などについて考察する(ユダヤ的キリスト教の影響なども指摘されているので、その点にも触れていく)。
授業全体を通じて、人間にとって何かを信仰するとはどういうことなのか、また、異なる信仰・思想を持つ人を「理解する」とはどういうことなのか、といった問題を考えていきたい。(以下の授業計画は、あくまで目安である。)
"We will learn how three world religions (here referring to Christianity, Islam and Buddhism, and at the beginning of the course we will look at Judaism as the background to the birth of Christianity) came into existence and how they were transformed by fusion with regional cultures.
While religion has formed the foundation of many people’s lives, it has often caused discrimination and attacks against people belonging to different religions and/or denominations (though in many cases religion is not the only cause of conflicts). We will discuss why these discriminations and attacks caused by (or thought to be caused by) religion show no sign of ever ceasing, although we know the importance of open-mindedness and tolerance. We will consider the issue of whether each of the following pairs are compatible: faith and open-mindedness; laïcité and religious freedom; science and religion.
In the last two sessions we will look at Japanese religions (including folk beliefs and Shugendo, mountain asceticism incorporating Shinto and Buddhist concepts) along with background influences from ancient Chinese thought and the Korean folk beliefs.
Throughout this entire lecture series, we will consider what it means to believe in something (or have a religious faith). Also, we think about what it means to understand people with a different belief or value to your own (or whether this is possible at all). (Please note the course schedule below is only a guide.)"
1 | イントロダクション ~ ユダヤ教について(1) |
2 | ユダヤ教について(2) |
3 | キリスト教について(1) |
4 | キリスト教について(2) |
5 | キリスト教について(3) |
6 | イスラム教について(1) |
7 | イスラム教について(2) |
8 | イスラム教について(3) |
9 | 仏教について(1) |
10 | 仏教について(2) |
11 | 仏教について(3) |
12 | 日本の信仰と祭り(1)(神道、神仏習合、秦氏関係の神社など) |
13 | 日本の信仰と祭り(2)(山の信仰、修験道、様々な民間信仰など) |
14 | 生きることと信じること:宗教の意義を考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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信仰をお持ちの受講生で、ご自身の信仰に関する考えを授業内で語って頂ける方には、5分ほどのスピーチをお願いする可能性もある。 |
イスラム教は日本ではあまり馴染みがないため、「参考文献」の欄に挙げた井筒の『イスラーム文化』を、授業が始まる前に一読されることをお勧めする。
また、同じく「参考文献」欄に挙げた、ヴォルテールの『寛容論』は、宗教に起因する(と言われている)様々な問題を考える上でも、キリスト教の宗派や歴史を学ぶ上でも参考になるので、授業が始まる前に一読されることをお勧めする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加(20%) 提出物など(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用する資料は、授業で適宜配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 井筒俊彦 | 『イスラーム文化』 (岩波文庫) | 岩波書店 | 1991 | 400331851 |
2 | 植木雅俊 | 『仏教、本当の教え』 | 中央公論社 | 2011 | 9784121021359 |
3 | ヴォルテール | 『寛容論』 (古典新訳文庫) | 光文社 | 2016 | 4334753329 |
その他 (Others) | |||||
旧約・新約聖書、クルアーン、ハディースなどにも目を通しておくことが望ましい(いずれも岩波文庫で読める)。 上記以外の参考文献は、適宜授業で紹介する。 |
英語の資料も多いので、英語読解力があることが望ましい。
準備不要。授業内での電子情報機器使用は不可とする。
(1)授業内でのスマートフォンの使用は禁止する。写真撮影も不可。自分の脳・身体・感覚をフルに使い、授業に集中して頂きたい。
(2)「グローバル化と宗教」というコース名であるが、「世界経済フォーラム(WEF)」に代表されるような、いわゆる「グローバリスト」達の称揚する世界観・価値観・宗教観を説くことを目的とした授業ではない。