日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM544/DM544DM544 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アジア・太平洋戦争と東南アジアー戦争をめぐる被害の記憶と和解の試み |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
(1) The main causes of the Asia-Pacific War (1941-45) will be examined through looking into the aspects of offenders and victims of the war.
(2) The difference and conflicts of the post-war recollections of the Asia-Pacific War among the Allied (mainly US, UK and the Netherlands), Japan and the Southeast Asian countries will be be considered respectively.
(3) The Japanese war reparations towards the post-war Southeast Asian countries will be examined. Moreover, in order to think about the way of recovery from the psychological war damages, two Japanese persons who have acted as reconciliation activists will be introduced.
This course will deal with the following four topics;
(1) The general outline of Asia-Pacific War (1941-45), which includes the causes, the progress and the result of the war.
(2) The concrete damages of the Asia-Pacific War in Southeast Asian countries (such as Bataan Death March, the battle in Manila, Thai-Burma Railway construction, atrocity against the oversea Chinese and others, etc.)
(3) The difference and conflicts of the post-war recollections of the Asia-Pacific War among the Allied (mainly US, UK and the Netherlands), Japan and the Southeast Asian countries.
(4) The realities of Japanese war reparations towards the post-war Southeast Asian countries, and the actions of two impressive Japanese persons who have acted as reconciliation activists.
1 | (1)講義全体に関するオリエンテーション (2)歴史とは何か(導入講義) |
2 | 東南アジアに関する基礎知識 |
3 | 東南アジアの歴史―その基本的特徴 |
4 | アジア太平洋戦争の概説① (日本はなぜ東南アジアへの軍事侵攻を決断したのか1) |
5 | アジア太平洋戦争の概説② (日本はなぜ東南アジアへの軍事侵攻を決断したのか2) |
6 | アジア太平洋戦争の概説③ (戦争の推移と結果) |
7 | 日本占領期とその前後の東南アジア諸国 (仏領インドシナ連邦、米領フィリピン、蘭領インドネシア、英領ビルマ、英領マラヤ・シンガポール、独立国タイ) |
8 | 日本占領期における東南アジアのナショナリストたちの対応 (ビルマの事例から「抵抗と協力のはざま」を考える) |
9 | 日本占領期における東南アジア側の被害 (バターン死の行進、マニラ市街戦、泰緬鉄道建設工事、カラゴン事件、華僑に対する「検証」、文化的屈辱ほか) |
10 | アジア・太平洋戦争をめぐる戦後記憶の比較 (連合国、日本、東南アジア諸国) |
11 | 日本政府による戦後賠償の実態 |
12 | ビルマ(ミャンマー)と日本の戦後関係に見るアジア・太平洋戦争 (戦後のコメ問題、外交関係樹立までの経緯、賠償からODAへの継続、そして現代) |
13 | 日本人による個人的和解活動の紹介 (1)永瀬 隆 氏(元陸軍憲兵隊通訳はいかに人生の後半を和解活動に用いたか) (2)恵子・ホームズ氏(戦後生まれの女性がなぜ日英和解に専念するのか) |
14 | 期末テスト(授業内実施) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学期中、中間レポートを2回(リアクションペーパーと読書課題レポートを各1回ずつ)提出してもらいます。 |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
テキスト、および読書課題に指定した図書を熟読すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(1回)(30%) 読書課題レポート(1回)(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 根本敬ほか(共著) | 『(新版)東南アジアの歴史:人・物・文化の交流史』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641221390 |
2 | 吉田裕 | 『アジア・太平洋戦争』(岩波新書) | 岩波書店 | 2007 | 9784004310471 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 根本敬 | 『物語ビルマの歴史:王朝時代から現代まで』(中公新書) | 中央公論新社 | 2014 | 9784121022493 |
(1)アジア・太平洋戦争(1941-45)について、戦争に至った要因にくわえ、加害と被害の両面から見た戦争の実態を理解できるようにする。
(2)アジア・太平洋戦争に関する戦後の記憶が、連合国(主に米英蘭)、日本、そして東南アジア諸国においてどのように異なり、相克しているかについての理解が深められるようにする。
(3)戦後の日本の賠償の実態を考察し、さらに被害者の心の傷を癒す和解活動に関わった2人の人物の事例を見ることを通じて、戦争がもたらす被害の回復のありかたについて考えられるようにする。
(1) The main causes of the Asia-Pacific War (1941-45) will be examined through looking into the aspects of offenders and victims of the war.
(2) The difference and conflicts of the post-war recollections of the Asia-Pacific War among the Allied (mainly US, UK and the Netherlands), Japan and the Southeast Asian countries will be be considered respectively.
(3) The Japanese war reparations towards the post-war Southeast Asian countries will be examined. Moreover, in order to think about the way of recovery from the psychological war damages, two Japanese persons who have acted as reconciliation activists will be introduced.
下記の内容について講義する。
(1)アジア・太平洋戦争(1941-45)の概説(戦争に至る過程、戦争の推移、戦争の結果)
(2)アジア・太平洋戦争時に東南アジアで具体的に生じた被害の検証
(バターン死の行進、マニラ市街戦、泰緬鉄道建設工事、カラゴン事件、「検証」、文化的侮辱ほか)
(3)アジア・太平洋戦争をめぐる戦後記憶の比較
(米英蘭を軸とする連合国、日本、東南アジア諸国のあいだでどのように記憶が異なり相克しているか)
(4)日本政府による戦後賠償の実態、印象的な二人の日本人による和解活動の紹介
This course will deal with the following four topics;
(1) The general outline of Asia-Pacific War (1941-45), which includes the causes, the progress and the result of the war.
(2) The concrete damages of the Asia-Pacific War in Southeast Asian countries (such as Bataan Death March, the battle in Manila, Thai-Burma Railway construction, atrocity against the oversea Chinese and others, etc.)
(3) The difference and conflicts of the post-war recollections of the Asia-Pacific War among the Allied (mainly US, UK and the Netherlands), Japan and the Southeast Asian countries.
(4) The realities of Japanese war reparations towards the post-war Southeast Asian countries, and the actions of two impressive Japanese persons who have acted as reconciliation activists.
1 | (1)講義全体に関するオリエンテーション (2)歴史とは何か(導入講義) |
2 | 東南アジアに関する基礎知識 |
3 | 東南アジアの歴史―その基本的特徴 |
4 | アジア太平洋戦争の概説① (日本はなぜ東南アジアへの軍事侵攻を決断したのか1) |
5 | アジア太平洋戦争の概説② (日本はなぜ東南アジアへの軍事侵攻を決断したのか2) |
6 | アジア太平洋戦争の概説③ (戦争の推移と結果) |
7 | 日本占領期とその前後の東南アジア諸国 (仏領インドシナ連邦、米領フィリピン、蘭領インドネシア、英領ビルマ、英領マラヤ・シンガポール、独立国タイ) |
8 | 日本占領期における東南アジアのナショナリストたちの対応 (ビルマの事例から「抵抗と協力のはざま」を考える) |
9 | 日本占領期における東南アジア側の被害 (バターン死の行進、マニラ市街戦、泰緬鉄道建設工事、カラゴン事件、華僑に対する「検証」、文化的屈辱ほか) |
10 | アジア・太平洋戦争をめぐる戦後記憶の比較 (連合国、日本、東南アジア諸国) |
11 | 日本政府による戦後賠償の実態 |
12 | ビルマ(ミャンマー)と日本の戦後関係に見るアジア・太平洋戦争 (戦後のコメ問題、外交関係樹立までの経緯、賠償からODAへの継続、そして現代) |
13 | 日本人による個人的和解活動の紹介 (1)永瀬 隆 氏(元陸軍憲兵隊通訳はいかに人生の後半を和解活動に用いたか) (2)恵子・ホームズ氏(戦後生まれの女性がなぜ日英和解に専念するのか) |
14 | 期末テスト(授業内実施) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学期中、中間レポートを2回(リアクションペーパーと読書課題レポートを各1回ずつ)提出してもらいます。 |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
テキスト、および読書課題に指定した図書を熟読すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(1回)(30%) 読書課題レポート(1回)(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 根本敬ほか(共著) | 『(新版)東南アジアの歴史:人・物・文化の交流史』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641221390 |
2 | 吉田裕 | 『アジア・太平洋戦争』(岩波新書) | 岩波書店 | 2007 | 9784004310471 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 根本敬 | 『物語ビルマの歴史:王朝時代から現代まで』(中公新書) | 中央公論新社 | 2014 | 9784121022493 |