日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM546
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 全授業回のうち7回は対面で実施する(1~7 回目の授業)。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
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Credits 2
Course Number ICC2330
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

The objective of this course is to provide students with exposure to mass and social media so that they can obtain the relevant basic knowledge on the subject. This course aims to help students understand the social functions of media communication in relation to global and multicultural societies and to develop students' ability to consider current situations and issues from multiple perspectives.

【Course Contents】

In modern society, where a new media environment has emerged and citizens have come forth as the main players in media, communication networks of people are reaching local and global boundaries, creating new relationships. Behind this are the complex movements of media communication, including existing and new media and the efforts of people in diverse positions to utilize them. To simplify this concept, this course first introduces the basics of mass and social media by elaborating on the literature relevant to the subject. Additionally, this course uses examples at local and global scales of the relationship between media communication and society and examine the social functions and problems of media communication from various angles. Finally, this course reviews the existence and significance of citizens as media communication subjects and the literacy required.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:授業の目的と進め方
2 メディア・コミュニケーションとは何か
3 近代社会と出版
4 20世紀と放送
5 大衆社会とマス・コミュニケーション
6 マスメディアとジャーナリズム
7 メディアの送り手と受け手
8 メディアのパーソナル化
9 ソーシャルメディアと「つながり」
10 インターネットとネットワーク文化
11 オルタナティブメディアの試み
12 グローバル化とメディア
13 グローバルメディアとコミュニケーション
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
受講者数によってはディスカッションを行う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

メディアが伝える国内外の出来事に関心をもち、情報の流れについて気づいたことをメモする。
授業後はノートや紹介された文献を読み直し、論点や疑問点などを整理する。
その他の授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 45
平常点 (In-class Points)55 リアクションペーパー(30%)
授業参加度(授業内に指示した課題を含む)(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の授業時に指示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
受講者の理解度に合わせて授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

受講ルールは開講時に説明する。
受講者の理解度や進捗状況等により、内容と順序は若干変更する可能性がある。その場合は授業時に指示する。
授業では積極的に学生への質問も行う予定のため、授業準備と能動的な受講態度が期待される。

【注意事項 / Notice】