日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM546/DM546DM546 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
全授業回のうち7回は対面で実施する(1~7 回目の授業)。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2330 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
The objective of this course is to provide students with exposure to mass and social media so that they can obtain the relevant basic knowledge on the subject. This course aims to help students understand the social functions of media communication in relation to global and multicultural societies and to develop students' ability to consider current situations and issues from multiple perspectives.
In modern society, where a new media environment has emerged and citizens have come forth as the main players in media, communication networks of people are reaching local and global boundaries, creating new relationships. Behind this are the complex movements of media communication, including existing and new media and the efforts of people in diverse positions to utilize them. To simplify this concept, this course first introduces the basics of mass and social media by elaborating on the literature relevant to the subject. Additionally, this course uses examples at local and global scales of the relationship between media communication and society and examine the social functions and problems of media communication from various angles. Finally, this course reviews the existence and significance of citizens as media communication subjects and the literacy required.
1 | ガイダンス:授業の目的と進め方 |
2 | メディア・コミュニケーションとは何か |
3 | 近代社会と出版 |
4 | 20世紀と放送 |
5 | 大衆社会とマス・コミュニケーション |
6 | マスメディアとジャーナリズム |
7 | メディアの送り手と受け手 |
8 | メディアのパーソナル化 |
9 | ソーシャルメディアと「つながり」 |
10 | インターネットとネットワーク文化 |
11 | オルタナティブメディアの試み |
12 | グローバル化とメディア |
13 | グローバルメディアとコミュニケーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数によってはディスカッションを行う。 |
メディアが伝える国内外の出来事に関心をもち、情報の流れについて気づいたことをメモする。
授業後はノートや紹介された文献を読み直し、論点や疑問点などを整理する。
その他の授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
リアクションペーパー(30%) 授業参加度(授業内に指示した課題を含む)(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の理解度に合わせて授業時に紹介する。 |
受講ルールは開講時に説明する。
受講者の理解度や進捗状況等により、内容と順序は若干変更する可能性がある。その場合は授業時に指示する。
授業では積極的に学生への質問も行う予定のため、授業準備と能動的な受講態度が期待される。
マスメディアやソーシャルメディアに関する基礎的な知識を身につけることを目標とする。また、メディア・コミュニケーションの社会的機能をグローバル社会や多文化社会との関係においても理解し、現状と課題を多角的に考察する力を養うことを目指す。
The objective of this course is to provide students with exposure to mass and social media so that they can obtain the relevant basic knowledge on the subject. This course aims to help students understand the social functions of media communication in relation to global and multicultural societies and to develop students' ability to consider current situations and issues from multiple perspectives.
新しいメディア環境があらわれ、市民がメディア・コミュニケーションの主体として台頭してきた現代社会において、人々のネットワークはローカルなレベルとグローバルなレベルを横断し、新しい関係性を生み出している。その背景には、新しいメディアだけでなく、既存のメディアも含めたメディア・コミュニケーションの複合的な動きと、それらを活用しようとする多様な立場の人々の取り組みがある。こうした状況を理解するため、まず、メディア研究に関する文献を紹介しながら、マスメディアやソーシャルメディアの基礎的な知識について概説する。また、メディア・コミュニケーションと社会の関係について様々な規模の事例を取り上げ、メディア・コミュニケーションの社会的機能と諸問題について多角的に検討する。最後に、メディア・コミュニケーションの主体としての市民の存在と意義、求められるリテラシーについて確認する。
In modern society, where a new media environment has emerged and citizens have come forth as the main players in media, communication networks of people are reaching local and global boundaries, creating new relationships. Behind this are the complex movements of media communication, including existing and new media and the efforts of people in diverse positions to utilize them. To simplify this concept, this course first introduces the basics of mass and social media by elaborating on the literature relevant to the subject. Additionally, this course uses examples at local and global scales of the relationship between media communication and society and examine the social functions and problems of media communication from various angles. Finally, this course reviews the existence and significance of citizens as media communication subjects and the literacy required.
1 | ガイダンス:授業の目的と進め方 |
2 | メディア・コミュニケーションとは何か |
3 | 近代社会と出版 |
4 | 20世紀と放送 |
5 | 大衆社会とマス・コミュニケーション |
6 | マスメディアとジャーナリズム |
7 | メディアの送り手と受け手 |
8 | メディアのパーソナル化 |
9 | ソーシャルメディアと「つながり」 |
10 | インターネットとネットワーク文化 |
11 | オルタナティブメディアの試み |
12 | グローバル化とメディア |
13 | グローバルメディアとコミュニケーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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受講者数によってはディスカッションを行う。 |
メディアが伝える国内外の出来事に関心をもち、情報の流れについて気づいたことをメモする。
授業後はノートや紹介された文献を読み直し、論点や疑問点などを整理する。
その他の授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
リアクションペーパー(30%) 授業参加度(授業内に指示した課題を含む)(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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初回の授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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受講者の理解度に合わせて授業時に紹介する。 |
受講ルールは開講時に説明する。
受講者の理解度や進捗状況等により、内容と順序は若干変更する可能性がある。その場合は授業時に指示する。
授業では積極的に学生への質問も行う予定のため、授業準備と能動的な受講態度が期待される。