日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM552/DM552DM552 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to develop understanding of communication and communication studies, especially in relation to language, linguistics, and pragmatics.
This course starts with exploring some general issues concerning “communication,” “academic discipline,” and “perspective,” and moves to deal with the basic frameworks of linguistics and pragmatics. Then, it presents an overview of the three models of communication, explores their distinctive characteristics, including their relationships with domains covered by language studies, and delves into micro-social processes and effects of communication.
1 | 概要:コミュニケーション論のまなざし |
2 | コミュニケーション論の地平 |
3 | 文法、言語構造 |
4 | 語用論 |
5 | 意味 |
6 | 方言・言語変異 |
7 | 言語変化、言語の全体像 |
8 | コミュニケーションの情報伝達モデル |
9 | コミュニケーションの6機能モデル(1) |
10 | コミュニケーションの6機能モデル(2) |
11 | コミュニケーションの出来事モデル(1) |
12 | コミュニケーションの出来事モデル(2) |
13 | コミュニケーションの変容と空間編成など |
14 | コミュニケーション論の視点、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小山亘 | 『コミュニケーション論のまなざし』 | 三元社 | 2012 | 9784883033133 |
特にことばや言語研究と関係づけて、コミュニケーションとその研究が持つ意義や射程についての理解を育むことを目的とする。
The purpose of this course is to develop understanding of communication and communication studies, especially in relation to language, linguistics, and pragmatics.
まず「コミュニケーション」や「学問」、「視点」などについて簡単な考察を行った後、言語学や語用論の基本的な考え方を学ぶ。続いて、コミュニケーションについてのいくつかのモデルを概観し、それぞれのモデルの持つ性格、言語研究が対象とする諸領域との関係、コミュニケーションの過程や空間の有り様などを把握する。
This course starts with exploring some general issues concerning “communication,” “academic discipline,” and “perspective,” and moves to deal with the basic frameworks of linguistics and pragmatics. Then, it presents an overview of the three models of communication, explores their distinctive characteristics, including their relationships with domains covered by language studies, and delves into micro-social processes and effects of communication.
1 | 概要:コミュニケーション論のまなざし |
2 | コミュニケーション論の地平 |
3 | 文法、言語構造 |
4 | 語用論 |
5 | 意味 |
6 | 方言・言語変異 |
7 | 言語変化、言語の全体像 |
8 | コミュニケーションの情報伝達モデル |
9 | コミュニケーションの6機能モデル(1) |
10 | コミュニケーションの6機能モデル(2) |
11 | コミュニケーションの出来事モデル(1) |
12 | コミュニケーションの出来事モデル(2) |
13 | コミュニケーションの変容と空間編成など |
14 | コミュニケーション論の視点、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小山亘 | 『コミュニケーション論のまなざし』 | 三元社 | 2012 | 9784883033133 |