日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM566
Theme・Subtitle 教えるための日本語学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
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Credits 2
Course Number ICC2130
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)

【Course Objectives】

Students will learn the characteristics of the Japanese language (phonetics, phonemes, grammar) needed to teach it to people who do not speak it as a native language, and gain the ability to explain those characteristics in their own words. Students will pay close attention to the Japanese they speak on a daily basis and gain the ability to analyze it linguistically.

【Course Contents】

The course focuses not on the way Japanese is taught to Japanese people, but on various idiosyncrasies of Japanese important for teaching it to non-native speakers. Students will learn to define the Japanese language and why it must be taught differently to non-native speakers than it is to Japanese people, and will learn about Japanese phonetics, phonemes, morphology and syntax from relatable examples. Although lecturing is the main mode of teaching in this course, students should have positive attitudes toward participation because they will also learn through exchanges with their classmates.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 国語と日本語,イントロダクション、日本語教育のための日本語分析とは
2 一般言語学、対照言語学、音声とその役割、日本語の音声体系、音声学と音韻論
3 音声①
4 音声②
5 音素と音声
6 音節、拍
7 日本語音声の特徴、教えるための音声学 ミニクイズ①
8 文法とは何か、日本語教育に必要な文法論、文法体系
9 形態論①
10 形態論②、単語の意味体系
11 統語論①
12 統語論②、談話理解、社会言語学、待遇・敬語表現
13 文法と文法論、言語・非言語行動、コミュニケーションストラテジー
14 ミニクイズ② レポート

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回のトピックに関連する書籍などは,毎回の授業で指示する。最終レポート作成に向けて,積極的に図書館を利用して関連図書を読むよう指導する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業への参加度(30%)
小テスト(20%×2)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを配付する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業はパワーポイントを使用した講義形式で行う。授業では、学生への質問も活発に行うため、積極的な受講態度が期待される。また、毎回の授業では、リアクションペーパーを書いて提出することが求められる。授業で用いるレジュメやパワーポイント資料などはCanvas LMSで配布し、授業で紙媒体を配布することは行わない。レポート課題などもCanvas LMS上で発表するため、毎回授業前にCanvas LMSを確認すること。
毎回のリアクションペーパーについては、次回授業でフィードバックを行う他、小テストについても次の授業でフィードバックを行う。

【注意事項 / Notice】