日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM568
Theme・Subtitle ことば・人間・世界―失語症の症例から考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Learning about the workings of brain and various cases of aphasia, we will discuss problems in philosophy of language and consider the relation among language, the humans who use it and the world surrounding them. We will also learn the basics of logic where necessary.

【Course Contents】

As we spontaneously use language in everyday life without a second thought, it might be difficult to realise that our use of language raises philosophical problems. However, what would happen if we were no longer able to freely use the language that we currently use? Looking at various cases of aphasia prompts us to have second thoughts and reconsider what it is to communicate with others or understand each other.

In this class, we will think about what relationship (if any) language, brain and mind have to each other, using some typical cases of aphasia. Through discussing the topics listed below, which are among the topics discussed in Western philosophy of language, we will consider what the meaning (sense) and reference of a linguistic expression are and what we understand when we communicate with others. (This may involve studying some basics of logic.)

Examples of the topics:
• What is meaning?
• Other minds
• The relationship between a word’s (literal) meaning and the speaker's intention/listener’s understanding
• Names and the rigidity of their reference, identity and necessity
• Language, reality, knowledge
• Language as actions (speech act theory)
• Language and rule-following, etc.

Each topic lasts two to three weeks and each class will involve lecture and discussion elements."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション ~ 科学・帰納・演繹について:データと理論
2 科学・帰納・演繹について:データと理論
3 トピック1:「健忘失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1
4 トピック1(講義とディスカッション)2
5 トピック1(講義とディスカッション)3
6 トピック2:「ブローカ失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1
7 トピック2(講義とディスカッション)2
8 トピック2(講義とディスカッション)3
9 トピック3:「ウェルニッケ失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1
10 トピック3(講義とディスカッション)2
11 トピック3(講義とディスカッション)3
12 トピック4:ことばの意味と他者の理解(講義とディスカッション)1
13 トピック4(講義とディスカッション)2
14 トピック4(講義とディスカッション)3 ~ まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
場合に応じて、また個人の希望などがあれば、発表などを担当して頂く可能性もある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
詳細は毎回の授業で指示する。
論理学を学んだことがない場合、例えば野矢茂樹著(2006)『新装 論理トレーニング』(産業図書)や同著者(2020)『まったくゼロからの論理学』(岩波書店)などを用いた独習を勧める(質問も歓迎する)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・授業参加(20%)
提出物など(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 山鳥重 『言葉と脳と心:失語症とは何か』 講談社現代新書 2011 9784062880855
その他 (Others)
上記テキスト以外の資料は授業時に配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ウィトゲンシュタイン 『哲学探究』(ウィトゲンシュタイン全集8) 大修館書店 1976 4469110183
2 Wittgenstein, L Philosophical Investigations Wiley-Blackwell 2009 1405159286
3 J. L. オースティン 『言語と行為』 大修館書店 1978 4469210722
4 Austin, J. L. How to do things with Words Harvard University Press 1975 0674411528
5 ウィルソン 『自分で考えてみる哲学』 東京大学出版会 2004 4130130234
その他 (Others)
その他の参考文献は授業内で適宜紹介する。
また、上記「授業時間外の学習」欄参照のこと。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

上記「授業時間外の学習」欄参照のこと。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

準備不要。授業内の電子情報機器使用は不可とする。

【その他 / Others】

授業内の電子情報機器使用は不可とする。

【注意事項 / Notice】