日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM572
Theme・Subtitle 言語教育・言語研究のためのICT活用実践
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 全授業回のうち7回はオンラインで実施する(2・4・6・8・10・12・14回目の授業)。オンライン実施回に変更が生じる場合は、授業内または Canvas LMS 等で周知する。
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC2630
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:45人/ Capacity:45)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 基礎科目(一般)
パソコンの実習科目となるため、基本的なパソコンの操作は熟知している学生向けの科目である。

【Course Objectives】

In this course, the goal is to acquire the computer skills necessary for language education and research, and to apply them effectively in relevant situations. The specific objectives of the course are as follows:

1. To have basic knowledge about computers in English
2. To familiarize yourself with PCs
3. To be able to obtain useful information from the Internet
4. To have a good command of MS-Word, Excel, PowerPoint, etc.
5. To have research skills using computers
6. To understand netiquette (network etiquette) and internet morals and ethics

【Course Contents】

The lessons will be conducted both in English and in Japanese. Students are required to be proactive in order to express their opinions in class, and the instructor will act as a facilitator for the classroom activities and discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 Computer systems (1)
3 Computer systems (2)
4 Generative AI (1)
5 Generative AI (2) / 課題提出 (1)
6 Word processing (MS-Word) and DTP (1)
7 Word processing (MS-Word) and DTP (2) / 課題提出 (2)
8 Spreadsheets (Excel)
9 Presentation software (PowerPoint) (1)
10 Presentation software (PowerPoint) (2) / 課題提出 (3)
11 Digital movie making (1)
12 Digital movie making (2) / 課題提出 (4)
13 最終テスト
14 テスト解説・総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。Detailed instructions are given to students in every class.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業参加度(10%)
デジタルノート提出(30%)
課題提出(40%)
最終テスト(Final Test)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業で使用する教材はこちらで用意する。Learning materials for the class will be provided by the instractor.

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

パソコンの実習科目となるため、基本的なパソコンの操作は熟知している学生向けの科目である。This course is designed for students who are already familiar with basic computer operations.

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【履修に関する特記事項】

受講にあたっては、以下のPC環境を用意しておくこと。

・Windows 10 または Windows 11 の PC であること(他のOSの使用は認めません)。
・Windows 10 または Windows 11 の基本操作ができること。
・Office 365 がインストールされていること。
・個人でマイクロソフトアカウントとパスワードを所有していること(大学のアカウントは使用できません)。
・Office 版 OneNote が使える環境であること。
・OneDrive との連携が可能であること。

<<Special notes on the course>>

To take this course, students must have the following PC environment.

1. You must have a Windows 10 or Windows 11 PC (No other OS will be accepted).
2. Basic operation skills for Windows 10 or Windows 11 are required.
3. Office 365 must be installed on your PC.
4. You must have a personal Microsoft account and a password (University accounts cannot be used).
5. OneNote (Office Edition) must be installed on your PC.
6. OneDrive must be installed on your PC.

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】