日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM603/DM603DM603 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面科目(一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
- To think of others, and at the same time to think of oneself: this is a basic and unique way of thinking of cultural anthropology.
- Explain fieldwork and ethnography as essential methodological tools for cultural anthropological studies.
- Identify some epistemological and ontological problems of considering categories such as "culture", "society" and "ethnicity" as solid facts.
Cultural anthropologists are those who do fieldwork and write ethnography. They have shown diversity of human life all over the globe, and at the same time have explained universal phenomenon across different cultures. What underlies anthropologists' such endeavor is their willingness not only to try to understand and accept what is unknown, but also to defamiliarize their taken-for-grantedness.
This course reviews general topics and methodologies of cultural anthropology and focuses on some research examples of cultural diversity and universality. Participants will find some ways to discover alterity within themselves through knowing other people's way of doing and being.
1 | 文化人類学とは:視点の独自性(オンライン) |
2 | 北米総合人類学における文化相対主義:ボアズとその弟子 |
3 | フィールドワークと民族誌:マリノフスキとフラハティ |
4 | 多様なつながり(1):ヌアー族における牛の交換と戦争(オンライン) |
5 | 多様なつながり(2):親族、出自、縁組、インセストタブー |
6 | 多様なつながり(3):交叉イトコ婚とサブスタンス(オンライン) |
7 | 普遍の思考(1):レヴィ=ストロースと神話 |
8 | 普遍の思考(2):言語と儀礼(オンライン) |
9 | 未知に対処する(1):キリスト教と人類学 |
10 | 未知に対処する(2):呪術、科学、宗教(オンライン) |
11 | 未知に対処する(3):コロンブスとクック船長 |
12 | 共に生きる(1):インディオの気まぐれな魂(オンライン) |
13 | 共に生きる(2):アマゾニア先住民と多自然主義 |
14 | 共に生きる(3):始まりのないミメーシス(オンライン) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業ごとに指定の形式でコメントを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業出席とコメント提出(60%) 最終レポート提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に必要に応じて資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桑山敬己・綾部真雄(編著) | 『詳説 文化人類学』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | 9784623082711 |
2 | 松村圭一郎・中川理・石井美保(編著) | 『文化人類学の思考法』 | 世界思想社 | 2019 | 9784790717331 |
・文化人類学に特徴的な思考法として、他者について考えることを通じて自己を発見する姿勢を身につける
・文化人類学の中核をなす方法として、「フィールドワーク」や「民族誌」とは何かを説明できるようになる
・文化相対主義とは何か、自民族中心主義の問題とは何かを説明できる
・「文化」や「社会」、「民族」などのカテゴリーを、固定的な境界をもった実体としてとらえることの問題点を指摘できる
- To think of others, and at the same time to think of oneself: this is a basic and unique way of thinking of cultural anthropology.
- Explain fieldwork and ethnography as essential methodological tools for cultural anthropological studies.
- Identify some epistemological and ontological problems of considering categories such as "culture", "society" and "ethnicity" as solid facts.
文化人類学は、フィールドワークを行い民族誌を書くことを中心とする学問である。文化人類学者は世界各地における人の多様な生き方を示しつつ、また普遍的に観察される事象に対しても説明を与えようとしてきた。そうした文化人類学の営みの根幹には、未知なるものや他なるものを理解、肯定し、そのことを通じて自らのうちにもまた他を発見しようという動機がある。
本授業では、文化人類学における重要なテーマや方法を概説したうえで、文化の多様性と普遍性についての文化人類学的研究の事例を取り上げていく。他者を通じて自己の他性に気づくという文化人類学の醍醐味を味わってもらいたい。
Cultural anthropologists are those who do fieldwork and write ethnography. They have shown diversity of human life all over the globe, and at the same time have explained universal phenomenon across different cultures. What underlies anthropologists' such endeavor is their willingness not only to try to understand and accept what is unknown, but also to defamiliarize their taken-for-grantedness.
This course reviews general topics and methodologies of cultural anthropology and focuses on some research examples of cultural diversity and universality. Participants will find some ways to discover alterity within themselves through knowing other people's way of doing and being.
1 | 文化人類学とは:視点の独自性(オンライン) |
2 | 北米総合人類学における文化相対主義:ボアズとその弟子 |
3 | フィールドワークと民族誌:マリノフスキとフラハティ |
4 | 多様なつながり(1):ヌアー族における牛の交換と戦争(オンライン) |
5 | 多様なつながり(2):親族、出自、縁組、インセストタブー |
6 | 多様なつながり(3):交叉イトコ婚とサブスタンス(オンライン) |
7 | 普遍の思考(1):レヴィ=ストロースと神話 |
8 | 普遍の思考(2):言語と儀礼(オンライン) |
9 | 未知に対処する(1):キリスト教と人類学 |
10 | 未知に対処する(2):呪術、科学、宗教(オンライン) |
11 | 未知に対処する(3):コロンブスとクック船長 |
12 | 共に生きる(1):インディオの気まぐれな魂(オンライン) |
13 | 共に生きる(2):アマゾニア先住民と多自然主義 |
14 | 共に生きる(3):始まりのないミメーシス(オンライン) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業ごとに指定の形式でコメントを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業出席とコメント提出(60%) 最終レポート提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業時に必要に応じて資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 桑山敬己・綾部真雄(編著) | 『詳説 文化人類学』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | 9784623082711 |
2 | 松村圭一郎・中川理・石井美保(編著) | 『文化人類学の思考法』 | 世界思想社 | 2019 | 9784790717331 |