日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM606/DM606DM606 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本における西洋音楽受容 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
In this course, students will understand historical research on music and apply it to the study of various cultural phenomenon.
Modern Japanese music history (from the Meiji period to the early Showa period) is linked to contemporary Japanese music culture. The course will traverse a variety of topics so that students can review their own musical experiences and perspectives not only from a historical perspective but also from a contemporary perspective. Why have Japanese people become familiar with Western music? Students will learn the background and historical transition.
1 | イントロダクション(外来音楽と日本人) |
2 | 日本の音楽史における「近代」 |
3 | 讃美歌・軍楽の導入 |
4 | 学校教育と音楽(唱歌、校歌) |
5 | オルガン、ピアノ製造のはじまり |
6 | 「国楽」「国民音楽」とは |
7 | 「お雇い外国人」と日本の音楽界 |
8 | 音楽家の留学事情 |
9 | 音楽と文学にみる童謡運動 |
10 | 音楽批評の展開 |
11 | 近代日本の音楽とメディア |
12 | 「日本的和声」「日本的作曲」とは |
13 | 近代日本における音楽と戦争 |
14 | 近現代日本音楽史の連続性と非連続性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵資料やデータベースを活用して予習・復習をする。具体的な内容は授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加状況(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには2/3以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
購入不要。配布資料を用いる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
音楽に関する専門的な知識や技能は特に必要としない。
音楽の歴史研究について理解し、様々な文化事象の考察に応用することができる。
In this course, students will understand historical research on music and apply it to the study of various cultural phenomenon.
現代日本の音楽文化に連結するものとして、近代(明治期から昭和戦前期)の日本の音楽史がある。歴史的観点のみならず今日的観点をもって、自らの音楽経験や音楽観を見直すことができるように、様々なトピックスを横断してゆく。なぜ日本人が西洋音楽に親しんできたのか、その背景や歴史変遷を学ぶ。
Modern Japanese music history (from the Meiji period to the early Showa period) is linked to contemporary Japanese music culture. The course will traverse a variety of topics so that students can review their own musical experiences and perspectives not only from a historical perspective but also from a contemporary perspective. Why have Japanese people become familiar with Western music? Students will learn the background and historical transition.
1 | イントロダクション(外来音楽と日本人) |
2 | 日本の音楽史における「近代」 |
3 | 讃美歌・軍楽の導入 |
4 | 学校教育と音楽(唱歌、校歌) |
5 | オルガン、ピアノ製造のはじまり |
6 | 「国楽」「国民音楽」とは |
7 | 「お雇い外国人」と日本の音楽界 |
8 | 音楽家の留学事情 |
9 | 音楽と文学にみる童謡運動 |
10 | 音楽批評の展開 |
11 | 近代日本の音楽とメディア |
12 | 「日本的和声」「日本的作曲」とは |
13 | 近代日本における音楽と戦争 |
14 | 近現代日本音楽史の連続性と非連続性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵資料やデータベースを活用して予習・復習をする。具体的な内容は授業時に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加状況(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには2/3以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
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購入不要。配布資料を用いる。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜紹介する。 |
音楽に関する専門的な知識や技能は特に必要としない。