日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM607/DM607DM607 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024.6.25付シラバス変更(曜日時限) 【変更前】金曜2限 |
- Identify basic concepts and methods of fieldwork as a research method.
- Explain advantages and limits of each method.
- Discuss some ethical considerations about fieldwork and other ethnographic research methods.
- Do mini-fieldwork during the course.
Fieldwork is a basic research method for a range of social science students and scholars, including cultural anthropology. This course provides an opportunity to overview its goals, history and methodologies (in-person & virtual), and to reflect on some ethical considerations. Students make a mini-research proposal, practice some fieldwork and finally present their research outcomes.
1 | 授業概要説明、フィールドワーク記事を使う協同学習 |
2 | フィールドワークの理論史(オンライン) |
3 | 文献講読(1) |
4 | 文献講読(2) |
5 | 文献講読(3) |
6 | フィールドノート作成実習 |
7 | 写真観察法 |
8 | フィールドワークに関する経験談の共有 |
9 | FW計画発表会、立教大学異文化コミュニケーション研究科研究倫理綱領を読む |
10 | 民族誌映画によるフィールドワークの方法を議論する |
11 | フィールドワークにおける安全管理とハラスメントに関する文献講読 |
12 | データの整理 |
13 | 調査結果の口頭発表会 |
14 | 民族誌記事のピアエディティング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への貢献(30%) フィールドノート課題(30%) 成果発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
多数あるため授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Boellstorff et al. | Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method | Princeton University Press | 2011 | |
2 | Schensul and LeCompte | Essential Ethnographic Methods: A Mixed Methods Approach (Second edition) | AltaMira Press | 2013 | |
3 | 里見龍樹 | 『不穏な熱帯』 | 河出書房新社 | 2022 | |
4 | イリナ・グリゴレ | 『優しい地獄』 | 亜紀書房 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
授業中に指示する。 |
- 調査方法としてのフィールドワークの考え方と方法を知る。
- それぞれの方法の強みと課題を説明する。
- フィールドワークをはじめ民族誌的調査に伴う倫理的課題について議論する。
- 各自の関心に応じてフィールドワークを行い、民族誌記事を執筆する。
- Identify basic concepts and methods of fieldwork as a research method.
- Explain advantages and limits of each method.
- Discuss some ethical considerations about fieldwork and other ethnographic research methods.
- Do mini-fieldwork during the course.
フィールドワークは社会科学諸分野の研究者及び学生に広く用いられる調査方法で、文化人類学者にとっても非常に重要なものである。この授業ではフィールドワークがなしうること、その歴史、そして様々な方法(対面・非対面ともに)についての知識を身につけた上で、フィールドワークに伴う倫理的諸課題について議論する。受講者は関心のあるテーマについて調査計画を作成しフィールドワークを行なった上で民族誌記事を執筆する。
Fieldwork is a basic research method for a range of social science students and scholars, including cultural anthropology. This course provides an opportunity to overview its goals, history and methodologies (in-person & virtual), and to reflect on some ethical considerations. Students make a mini-research proposal, practice some fieldwork and finally present their research outcomes.
1 | 授業概要説明、フィールドワーク記事を使う協同学習 |
2 | フィールドワークの理論史(オンライン) |
3 | 文献講読(1) |
4 | 文献講読(2) |
5 | 文献講読(3) |
6 | フィールドノート作成実習 |
7 | 写真観察法 |
8 | フィールドワークに関する経験談の共有 |
9 | FW計画発表会、立教大学異文化コミュニケーション研究科研究倫理綱領を読む |
10 | 民族誌映画によるフィールドワークの方法を議論する |
11 | フィールドワークにおける安全管理とハラスメントに関する文献講読 |
12 | データの整理 |
13 | 調査結果の口頭発表会 |
14 | 民族誌記事のピアエディティング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への貢献(30%) フィールドノート課題(30%) 成果発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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多数あるため授業中に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Boellstorff et al. | Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method | Princeton University Press | 2011 | |
2 | Schensul and LeCompte | Essential Ethnographic Methods: A Mixed Methods Approach (Second edition) | AltaMira Press | 2013 | |
3 | 里見龍樹 | 『不穏な熱帯』 | 河出書房新社 | 2022 | |
4 | イリナ・グリゴレ | 『優しい地獄』 | 亜紀書房 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
授業中に指示する。 |