日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM621/DM621DM621 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2330 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
Students will learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to analyze social issues and everyday intercultural communication.
This course introduces students to the field of intercultural communication studies, key concepts and theories, and ways of applying them to critically assess social issues related to intercultural communication as well as everyday intercultural communication. This course first addresses how intercultural communication emerged as an academic field and what it means to study and practice intercultural communication in today’s world in which people are more connected with each other and simultaneously more divided among each other than before. Then students will learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to examine intercultural communication issues.
1 | 異文化コミュニケーションを学ぶ意義 |
2 | 異文化コミュニケーション研究の成り立ち |
3 | 文化 |
4 | コミュニケーション |
5 | 言語 |
6 | 非言語 |
7 | メディア |
8 | 記憶、時間、空間 |
9 | 英語、プレゼン、スピーチと異文化コミュニケーション |
10 | 「異文化交流」 |
11 | 「よそ者」(1)スポーツと多国籍企業 |
12 | 「よそ者」(2)移民と難民 |
13 | 越境と架橋 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず教科書の該当箇所を読んだ上で授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加貢献度(授業内課題含)(30%) テスト(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得には75%以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田理知子 塙幸枝 編著 | 『グローバル社会における異文化コミュニケーション』 | 三修社 | 2019 | 438405937 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
講義形式の授業ではあるが、学生への質問も活発に行い、グループワークも適宜取り入れる。リアクションぺーパーは次回授業開始時にフィードバックを行う。
異文化コミュニケーションの主要概念・理論を学び、それを使って社会問題や日常の異文化コミュニケーションを分析する力をつける。
Students will learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to analyze social issues and everyday intercultural communication.
この授業は、異文化コミュニケーション論の主要な概念・理論を学び、これらを応用して文化とコミュニケーションが関わる社会問題や日常の異文化コミュニケーションを考察することを通して、異文化コミュニケーションのあり方を探っていくことを目的とする。まず、人々の移動やつながりと同時に社会的分断も激しくなっている現代社会において、異文化コミュニケーションを学ぶことの意義、そしてこの学問領域が歴史的にどのような文脈で成立してきたのかについて考える。それを踏まえて、この領域の主要な概念・理論を学び、それを使って異文化コミュニケーションの諸課題を考察していく。
This course introduces students to the field of intercultural communication studies, key concepts and theories, and ways of applying them to critically assess social issues related to intercultural communication as well as everyday intercultural communication. This course first addresses how intercultural communication emerged as an academic field and what it means to study and practice intercultural communication in today’s world in which people are more connected with each other and simultaneously more divided among each other than before. Then students will learn key concepts and theories of intercultural communication and apply them to examine intercultural communication issues.
1 | 異文化コミュニケーションを学ぶ意義 |
2 | 異文化コミュニケーション研究の成り立ち |
3 | 文化 |
4 | コミュニケーション |
5 | 言語 |
6 | 非言語 |
7 | メディア |
8 | 記憶、時間、空間 |
9 | 英語、プレゼン、スピーチと異文化コミュニケーション |
10 | 「異文化交流」 |
11 | 「よそ者」(1)スポーツと多国籍企業 |
12 | 「よそ者」(2)移民と難民 |
13 | 越境と架橋 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず教科書の該当箇所を読んだ上で授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加貢献度(授業内課題含)(30%) テスト(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得には75%以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 池田理知子 塙幸枝 編著 | 『グローバル社会における異文化コミュニケーション』 | 三修社 | 2019 | 438405937 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
講義形式の授業ではあるが、学生への質問も活発に行い、グループワークも適宜取り入れる。リアクションぺーパーは次回授業開始時にフィードバックを行う。