日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM631/DM631DM631 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will deepen our understanding of pragmatics, an academic area that aims to explore the nature of utterance meaning conveyed in specific communicative contexts. We will examine various cases where speaker-listener relationships determine contextual meaning.
The goal of pragmatics is to examine what a speaker means by his/her utterance, how a listener interprets what is meant within a particular context, and how the context influences what is said (or unsaid). In an effort to understand the nature of the speaker's intended meaning and the listener's inference of it, we will learn several key concepts in pragmatics; these concepts will provide us with a base to explore the cognitive aspects of human linguistic communication. Specifically, the focal concepts will include deixis, inference, presupposition, cooperation, and implicature. We will also learn about speech acts and, further, will consider the ways in which linguistic politeness is socio-culturally implemented and constrained.
1 | 導入:語用論とは―定義と研究の背景 |
2 | 直示と距離(1) |
3 | 直示と距離(2) |
4 | 指示と推論(1) |
5 | 指示と推論(2) |
6 | 前提と含意(1) |
7 | 前提と含意(2) |
8 | 協調と推意(1) |
9 | 協調と推意(2) |
10 | 発話行為(1) |
11 | 発話行為(2) |
12 | 言語的丁寧さ(1) |
13 | 言語的丁寧さ(2) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修については,毎回の授業で指示する。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 授業内外課題(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
授業内外課題については,次回以降の授業時または「Canvas LMS」上にてフィードバックを行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配付 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Yule, G. | Pragmatics (Oxford Introduction to Language Study) | Oxford University Press | 1996 | 9780194372077 |
2 | Huang, Y. | Pragmatics (Second Edition) (Oxford Textbooks in Linguistics) | Oxford University Press | 2014 | 9780199577767 |
3 | 小泉保 | 『入門語用論研究ー理論と応用』 | 研究社 | 2001 | 9784327401269 |
資料の配付,課題の提出などにCanvas LMSを使用する。
発話が行われるコンテクスト,話し手と聞き手の関係など,具体的な状況における言語表現の意味を研究対象とする語用論について理解を深める。
In this course, we will deepen our understanding of pragmatics, an academic area that aims to explore the nature of utterance meaning conveyed in specific communicative contexts. We will examine various cases where speaker-listener relationships determine contextual meaning.
語用論は,話し手が特定のコンテクストで何らかの意図を持って使用した言語表現の意味,すなわち言外の意味について研究する学問分野である。この言外の意味の働きを理解するために必要なさまざまな概念・事象について学び,言語伝達の認知的諸相を探っていく。具体的には,話し手の立場から対象物を指示する行為である「直示」,言外の意味を取り出す上で必要な「推意」や「前提」,特定コンテクストで発話することで話し手が聞き手に働きかけをする「発話行為」などについて考察する。また,言語表現の丁寧さといった言語使用の社会的・文化的側面についても扱う。
The goal of pragmatics is to examine what a speaker means by his/her utterance, how a listener interprets what is meant within a particular context, and how the context influences what is said (or unsaid). In an effort to understand the nature of the speaker's intended meaning and the listener's inference of it, we will learn several key concepts in pragmatics; these concepts will provide us with a base to explore the cognitive aspects of human linguistic communication. Specifically, the focal concepts will include deixis, inference, presupposition, cooperation, and implicature. We will also learn about speech acts and, further, will consider the ways in which linguistic politeness is socio-culturally implemented and constrained.
1 | 導入:語用論とは―定義と研究の背景 |
2 | 直示と距離(1) |
3 | 直示と距離(2) |
4 | 指示と推論(1) |
5 | 指示と推論(2) |
6 | 前提と含意(1) |
7 | 前提と含意(2) |
8 | 協調と推意(1) |
9 | 協調と推意(2) |
10 | 発話行為(1) |
11 | 発話行為(2) |
12 | 言語的丁寧さ(1) |
13 | 言語的丁寧さ(2) |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修については,毎回の授業で指示する。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 授業内外課題(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
授業内外課題については,次回以降の授業時または「Canvas LMS」上にてフィードバックを行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配付 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Yule, G. | Pragmatics (Oxford Introduction to Language Study) | Oxford University Press | 1996 | 9780194372077 |
2 | Huang, Y. | Pragmatics (Second Edition) (Oxford Textbooks in Linguistics) | Oxford University Press | 2014 | 9780199577767 |
3 | 小泉保 | 『入門語用論研究ー理論と応用』 | 研究社 | 2001 | 9784327401269 |
資料の配付,課題の提出などにCanvas LMSを使用する。