日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM635/DM635DM635 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
災厄と近現代日本演劇 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
(1) Learn how theater has been realized in a world hit by disaster.
(2) Explore the reality of performing arts and theater through pictorial and photographic materials.
(3) Deepen your understanding of the finer details of actors' performances, direction, stage sets, etc. through watching videos.
(4) Learn about the state of performing arts that has been affected by the COVID-19 pandemic that we are facing.
The world has been hit by various disasters up until now, but how have theaters continued to hold performances and present works amidst them? We will consider the relationship between disasters and theater by looking at kabuki, emerging theater from the Meiji era onwards, to contemporary theater, commercial theater and musicals. In particular, we will examine the performing arts that have been affected by the COVID-19 pandemic since 2020, which we are facing.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期のインフルエンザ流行 |
3 | 100年前のパンデミック:スペインかぜ |
4 | 関東大震災と演劇① |
5 | 関東大震災と演劇② |
6 | 戦争と演劇① |
7 | 戦争と演劇② |
8 | 東日本大震災と演劇① |
9 | 東日本大震災と演劇② |
10 | 東日本大震災と演劇③ |
11 | コロナ禍と演劇① |
12 | コロナ禍と演劇② |
13 | コロナ禍と演劇③ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
二次創作(アダプテーション)の検討を通して、江戸川乱歩(作家/作品)がいかに受容され、新たな表現に変奏されてきたかを学ぶ。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回のリアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤隆基 | 『ロスト・イン・パンデミック:失われた演劇と新たな表現の地平』 | 春陽堂書店 | 2021 | 4394190223 |
(1)災厄に見舞われた世界のなかで、演劇がいかに実現されてきたのかを学ぶ。
(2)絵画資料・写真資料等を通じて、芸能・演劇の実態を探る。
(3)映像観賞を通じて役者の演技、演出、舞台装置等の細かな部分に関しても理解を深める。
(4)私たちが直面した、新型コロナウイルス感染症の影響を受けた舞台芸術のありようについて学ぶ。
(1) Learn how theater has been realized in a world hit by disaster.
(2) Explore the reality of performing arts and theater through pictorial and photographic materials.
(3) Deepen your understanding of the finer details of actors' performances, direction, stage sets, etc. through watching videos.
(4) Learn about the state of performing arts that has been affected by the COVID-19 pandemic that we are facing.
これまで、世界はさまざまな災厄に見舞われてきたが、そのなかで劇場はどのように興行をおこない、作品を上演してきたのか。歌舞伎や明治以降の新興演劇から現代演劇まで、商業演劇やミュージカルなども取り上げ、災厄と演劇の関係について考える。とくに、私たちが直面している2020年以降のコロナ禍の影響下にある舞台芸術について検証する。
The world has been hit by various disasters up until now, but how have theaters continued to hold performances and present works amidst them? We will consider the relationship between disasters and theater by looking at kabuki, emerging theater from the Meiji era onwards, to contemporary theater, commercial theater and musicals. In particular, we will examine the performing arts that have been affected by the COVID-19 pandemic since 2020, which we are facing.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期のインフルエンザ流行 |
3 | 100年前のパンデミック:スペインかぜ |
4 | 関東大震災と演劇① |
5 | 関東大震災と演劇② |
6 | 戦争と演劇① |
7 | 戦争と演劇② |
8 | 東日本大震災と演劇① |
9 | 東日本大震災と演劇② |
10 | 東日本大震災と演劇③ |
11 | コロナ禍と演劇① |
12 | コロナ禍と演劇② |
13 | コロナ禍と演劇③ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
二次創作(アダプテーション)の検討を通して、江戸川乱歩(作家/作品)がいかに受容され、新たな表現に変奏されてきたかを学ぶ。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回のリアクションペーパー(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤隆基 | 『ロスト・イン・パンデミック:失われた演劇と新たな表現の地平』 | 春陽堂書店 | 2021 | 4394190223 |