日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM640/DM640DM640 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
An introductory course to persuasion research/rhetorical studies. The goal of this course is to teach students basic theories and approaches necessary for studying persuasion and to help them better understand persuasion in everyday life. It also aims to equip them with tools to analyze persuasion critically and practice it responsibly.
In this course, we will view persuasion as a communicative act that influences our perception, thoughts and behavior, and study it from both theoretical and empirical perspectives. In the first half of the course, students will learn major social scientific approaches to study persuasion. In the second half, we will focus on a critical approach to investigate the relationships between persuasion and such social constructs as race, gender, sexuality and class.
1 | 授業オリエンテーション |
2 | 説得コミュニケーションの特徴 |
3 | 説得の3手段:言語的、非言語的、視覚的説得 |
4 | 説得の実証主義的アプローチと批判的アプローチ |
5 | 実証主義的アプローチ(その1):話し手の信頼性(エトス)に基づく説得 |
6 | 実証主義的アプローチ(その2):感情(パトス)に訴える説得 |
7 | 実証主義的アプローチ(その3):論証(ロゴス)に基づく説得 |
8 | 実証主義的アプローチ(その4):物語説得 |
9 | 批判的アプローチ(その1):政治演説における物語 |
10 | 批判的アプローチ(その2):政党広告 |
11 | 批判的アプローチ(その3):説得とCM/広告 |
12 | 批判的アプローチ(その4):説得、ジェンダー、セクシュアリティ |
13 | 批判的アプローチ(その5):説得と健常者主義 |
14 | 批判的アプローチ(その6):説得とテクノロジー(SNSを事例として) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
詳細は毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 最終レポートプロポーザル(10%) 説得事例報告1(15%) 説得事例報告2(15%) 授業参加(含む、授業内課題)(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席は単位修得の前提であり、評価の対象ではないことに注意。単位修得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Borchers, T. A. | Persuasion in the Media Age (3rd ed.) | Waveland Press | 2012 | 9781577668268 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜紹介する。 |
説得コミュニケーション研究の入門コース。説得コミュニケーションに関する基本的な理論や研究アプローチを学ぶことで、日常的に行なわれている説得コミュニケーションに対する理解を深め、より批判的かつ自覚的に向きあえるようになることを目的とする。
An introductory course to persuasion research/rhetorical studies. The goal of this course is to teach students basic theories and approaches necessary for studying persuasion and to help them better understand persuasion in everyday life. It also aims to equip them with tools to analyze persuasion critically and practice it responsibly.
本授業では、私たちの認識・思考・行動に影響を与えるコミュニケーション全般を説得と捉え、説得を巡る諸問題を理論と事例研究の双方から考察していく。まず、コミュニケーションとしての説得の特徴や主な研究アプローチを紹介した後、実証主義的アプローチの観点から説得の3手法であるエトス・パトス・ロゴスおよび物語説得について学んでいく。授業の後半では批判的アプローチに焦点を当て、人種、ジェンダー、セクシュアリティといった社会的要因が私たちのコミュニケーションのあり方にどのような影響を与えているのか、コミュニケーションを通してどのように構築されているかを批判的に検討していく。
In this course, we will view persuasion as a communicative act that influences our perception, thoughts and behavior, and study it from both theoretical and empirical perspectives. In the first half of the course, students will learn major social scientific approaches to study persuasion. In the second half, we will focus on a critical approach to investigate the relationships between persuasion and such social constructs as race, gender, sexuality and class.
1 | 授業オリエンテーション |
2 | 説得コミュニケーションの特徴 |
3 | 説得の3手段:言語的、非言語的、視覚的説得 |
4 | 説得の実証主義的アプローチと批判的アプローチ |
5 | 実証主義的アプローチ(その1):話し手の信頼性(エトス)に基づく説得 |
6 | 実証主義的アプローチ(その2):感情(パトス)に訴える説得 |
7 | 実証主義的アプローチ(その3):論証(ロゴス)に基づく説得 |
8 | 実証主義的アプローチ(その4):物語説得 |
9 | 批判的アプローチ(その1):政治演説における物語 |
10 | 批判的アプローチ(その2):政党広告 |
11 | 批判的アプローチ(その3):説得とCM/広告 |
12 | 批判的アプローチ(その4):説得、ジェンダー、セクシュアリティ |
13 | 批判的アプローチ(その5):説得と健常者主義 |
14 | 批判的アプローチ(その6):説得とテクノロジー(SNSを事例として) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
詳細は毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 最終レポートプロポーザル(10%) 説得事例報告1(15%) 説得事例報告2(15%) 授業参加(含む、授業内課題)(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席は単位修得の前提であり、評価の対象ではないことに注意。単位修得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Borchers, T. A. | Persuasion in the Media Age (3rd ed.) | Waveland Press | 2012 | 9781577668268 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜紹介する。 |