日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM641
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン授業は第10回を予定。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.5
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Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will further their understanding of the relationship between the meaning and structure of language by learning different ways of thinking about linguistics in terms of how language relates to meaning and perception, and the frameworks used to examine these themes within cognitive linguistics.

【Course Contents】

The course will review theories of language prior to the advent of modern linguistics and the foundations of modern linguistics prior to cognitive linguistics, and introduce linguistic problems related to meaning and perception. The instructor will provide commentary on the perspectives of reference points, prototypes and categorization as well as metaphor, metonymy and other expressive phenomena as the frameworks and major themes of cognitive linguistics in dealing with the problems related to meaning and perception.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 言語と認識をめぐる考え方の変遷について
2 意味に関する構造主義的な観点
3 生成文法における意味の問題
4 認知言語学の基本的な考え方
5 各論(1)参照点
6 各論(2)図と地
7 各論(3)カテゴリー
8 各論(4)プロトタイプ
9 各論(5)イメージスキーマ
10 各論(6)意味役割とフレーム
11 各論(7)構文に関するいくつかのテーマ
12 各論(8)メタファー・メトニミーと転義
13 各論(9)レトリックと認識
14 まとめと補足

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業内の提出物や発表(30%)
出席及び授業参加度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリント等を配布。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 李在鎬 『認知言語学への誘い』 開拓社 2010 9784758925174

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】