日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM644/DM644DM644 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人間と自然の間の関係について |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course explores the understanding of the various forms of existence of the human environment and the way to think about contemporary environmental issues from the relationship between humans and nature.
Humans live in a reciprocal relationship with nature. The relationship between humans and nature is diverse. Some thinking clearly distinguishes humans from nature. In contrast, others think that humans and nature are the same. This lecture explains the following topics:
1. The cultural diversity of perceptions of nature
2. Diverse interrelationships between humans and nature through livelihoods such as hunting and gathering, pastoralism, and agriculture
3. Interrelationships between human behavior and the environment
In addition, students will deepen their understanding of the interrelationship between humans and nature through viewing videos and discussing. Note that the class schedule changes depending on students' numbers and interests.
1 | イントロダクション |
2 | 自然と文化① 人間と自然の境界 |
3 | 自然と文化② 多様な自然 |
4 | 自然と生業① 狩猟採集 |
5 | 自然と生業② 牧畜 |
6 | 自然と生業③ 農耕 |
7 | 自然と身体① 身体感覚と宗教的なもの |
8 | 自然と身体② 同調、情動、アフォーダンス |
9 | アメリカ先住民と環境① |
10 | アメリカ先住民と環境② |
11 | 現代的課題① 環境と開発 |
12 | 現代的課題② 多として環境問題 |
13 | 現代的課題③ コスモポリティクス |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加姿勢(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
なし
人間環境の多様な在り方を理解できるようになる。
現代的な環境問題を人間と自然の間の関係という視点から考える力を身につける。
This course explores the understanding of the various forms of existence of the human environment and the way to think about contemporary environmental issues from the relationship between humans and nature.
人間は自然とかかわりあいながら生きている。人間と自然の関係は文化的に多様であり、人間と自然をはっきりと分ける考え方もあれば、人間も自然の一部であるとする考え方もある。この授業では、(1)自然についての認識の文化的多様性(自然と文化)、(2)狩猟採集、牧畜、農耕といった生業を通じた人間と自然の多様な相互関係(自然と生業)、(3)人間行動と環境の相互関係(自然と身体)というトピックについて講義を行う。また、それぞれのトピックについての映像鑑賞やディスカッションを通して、人間と自然の相互関係についての理解を深めていく。なお、授業スケジュールは、受講生の人数や関心などに応じて変更される可能性がある。
Humans live in a reciprocal relationship with nature. The relationship between humans and nature is diverse. Some thinking clearly distinguishes humans from nature. In contrast, others think that humans and nature are the same. This lecture explains the following topics:
1. The cultural diversity of perceptions of nature
2. Diverse interrelationships between humans and nature through livelihoods such as hunting and gathering, pastoralism, and agriculture
3. Interrelationships between human behavior and the environment
In addition, students will deepen their understanding of the interrelationship between humans and nature through viewing videos and discussing. Note that the class schedule changes depending on students' numbers and interests.
1 | イントロダクション |
2 | 自然と文化① 人間と自然の境界 |
3 | 自然と文化② 多様な自然 |
4 | 自然と生業① 狩猟採集 |
5 | 自然と生業② 牧畜 |
6 | 自然と生業③ 農耕 |
7 | 自然と身体① 身体感覚と宗教的なもの |
8 | 自然と身体② 同調、情動、アフォーダンス |
9 | アメリカ先住民と環境① |
10 | アメリカ先住民と環境② |
11 | 現代的課題① 環境と開発 |
12 | 現代的課題② 多として環境問題 |
13 | 現代的課題③ コスモポリティクス |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加姿勢(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
なし