日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM648/DM648DM648 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1723 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
3,4年次生対象 |
Through actual work experience, students will be given the opportunity to think about their career plan beyond their four years at the university and understand how the courses provided by the College of Intercultural Communication are linked to the real world. In addition to classroom learning, students will be given the opportunity to obtain experience in the field, helping them become aware of their own connection to society.
Student selection and preparatory training will take place during the spring semester and students will be sent to respective companies as interns during the summer recess. The duration of the internship is 10 to 14 days. A debriefing session will be conducted in the fall semester.
Although this course is scheduled for the fall semester, candidates wishing to enroll need to apply during the entry period which begins in mid-April. Please check the course guidebook for details such as the qualifications for enrollment, the course registration process and the overall schedule.
1 | 事前研修1 キャリア形成について、自己分析・職業研究・自己紹介書 |
2 | 事前研修2 実習目標について、実習先研究報告 |
3 | 事前研修3 ビジネスマナーについて、キャリアインタビュー報告 |
4 | 各企業における実地研修 |
5 | 各企業における実地研修 |
6 | 各企業における実地研修 |
7 | 各企業における実地研修 |
8 | 各企業における実地研修 |
9 | 各企業における実地研修 |
10 | 各企業における実地研修 |
11 | 各企業における実地研修 |
12 | 各企業における実地研修 |
13 | 事後研修1 実習振り返りと相互フィードバック |
14 | 事後研修2 実習成果報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前研修での参加度(30%) インターンシップ研修先の評価(40%) 事後報告会での報告内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績は「合格」「不合格」のいずれかで評価する。 |
なし/None
実習先企業や団体におけるビジネスコミュニケーションを想定した積極的な受講態度が期待される。
本科目は、インターンシップ、就業体験、その他の学外活動等による実践的な学びを中心に構成する授業である。
就業体験を通して、大学4年間の学びの先にあるキャリアプランを考えるとともに、異文化コミュニケーション学部での学びがどう社会と結びついているのかを知る。教室での学びだけではなく、教室外での経験を通して、自分と社会とのつながりを意識するようになる。
Through actual work experience, students will be given the opportunity to think about their career plan beyond their four years at the university and understand how the courses provided by the College of Intercultural Communication are linked to the real world. In addition to classroom learning, students will be given the opportunity to obtain experience in the field, helping them become aware of their own connection to society.
春学期中に履修者の選考及び事前研修を経て、夏季休暇中に各企業にインターンとして派遣する。派遣期間は10日~14日。秋学期に報告会を実施する。
なお本科目は秋学期履修登録科目であるが、履修希望者は4月中旬に始まるエントリー期間に履修申請すること。履修資格、履修登録および全体スケジュール等の詳細についてはR Guideで必ず確認すること。
Student selection and preparatory training will take place during the spring semester and students will be sent to respective companies as interns during the summer recess. The duration of the internship is 10 to 14 days. A debriefing session will be conducted in the fall semester.
Although this course is scheduled for the fall semester, candidates wishing to enroll need to apply during the entry period which begins in mid-April. Please check the course guidebook for details such as the qualifications for enrollment, the course registration process and the overall schedule.
1 | 事前研修1 キャリア形成について、自己分析・職業研究・自己紹介書 |
2 | 事前研修2 実習目標について、実習先研究報告 |
3 | 事前研修3 ビジネスマナーについて、キャリアインタビュー報告 |
4 | 各企業における実地研修 |
5 | 各企業における実地研修 |
6 | 各企業における実地研修 |
7 | 各企業における実地研修 |
8 | 各企業における実地研修 |
9 | 各企業における実地研修 |
10 | 各企業における実地研修 |
11 | 各企業における実地研修 |
12 | 各企業における実地研修 |
13 | 事後研修1 実習振り返りと相互フィードバック |
14 | 事後研修2 実習成果報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前研修での参加度(30%) インターンシップ研修先の評価(40%) 事後報告会での報告内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
成績は「合格」「不合格」のいずれかで評価する。 |
なし/None
実習先企業や団体におけるビジネスコミュニケーションを想定した積極的な受講態度が期待される。
本科目は、インターンシップ、就業体験、その他の学外活動等による実践的な学びを中心に構成する授業である。