日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM649
Theme・Subtitle ICTを活用したフィールドワーク
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number ICC3440
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Understanding others is not merely something that is achieved through knowledge alone. It is also something that is accomplished through imagination, emotion and actual practice. Moreover, in this age of globalization, the meaning of not only national boundaries but also various other boundaries, such as race, origin and gender are being redefined. This means we cannot just absorb information written about others, but rather we need to learn how to interact with other people. As an academic approach to this issue, the purpose of this course is to learn through fieldwork about how to understand others. Learning how to carry out both the fieldwork method and actual practice allows us to work toward developing the habit of unravelling and carefully considering clues to understanding others, which are hidden in our personal experiences.

【Course Contents】

The first half of this course is carried out in a standard lecture format. Students are expected to learn about fieldwork as a social science approach in the historical context of methodology cultivated within the field of cultural anthropology. Specifically, we thoroughly explain the methodological turn of fieldwork, which occurred with increased globalization, and the background behind this change. Then we check that ‘others’, such as fellow students you might interact with on a daily basis, colleagues at a part-time job, or friends from sports club or music group, can be subjects of the ethnographic research. Also, based on research findings from fieldwork conducted after the year 2000, students are expected to learn practical survey methodology, including managing ethical issues and avoiding risks during a survey. Additionally, the second half of this course is made up of participatory lessons, and include fieldwork that suits the research topic, which is selected in line with the number of students taking the class. Students are also expected to learn the fundamental process of establishing questions that are meaningful and feasible, creatively devising questioning methods, and summarizing research findings (in an end of semester report). Also, using participant observations (finding points of interest in interactions with others), students share discoveries they made, and learn that understanding others is an activity that also involves changing oneself.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:フィールドワークの魅力
2 フィールドワークの学説史
3 フィールドワーク方法論Ⅰ:環境・空間を理解する参与観察
4 フィールドワーク方法論Ⅱ:インタビューという手法
5 フィールドワーク方法論Ⅲ:インタビューしない参与観察
6 フィールドワーク実践論Ⅳ:調査倫理とリスク回避
7 学生によるフィールドワークⅠ:調査計画を立てる
8 学生によるフィールドワークⅡ:論点の検討、ライブラリーワーク
9 学生によるフィールドワークⅢ:フィールドワーク実施(予備調査)
10 学生によるフィールドワークⅣ:フィールドワーク実施(本調査)
11 調査報告レポート作成Ⅰ:データ整理と構成立案
12 調査報告レポート作成Ⅱ:レポート執筆指導
13 調査報告レポート作成Ⅲ:成果報告
14 総合討論

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・各回の授業で設定する課題に取り組むこと。
・授業内容に関連する重要文献は、適宜配布するので、授業前に読んでおくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
各回の提出課題(40%)
授業内プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 菅原和孝 『フィールドワークへの挑戦:”実践”人類学入門』 世界思想社 2006 9784790711889
2 佐藤知久 『フィールドワーク2.0』 風響社 2013 9784894897700
3 ティム・インゴルド(金子遊・水野友美子・小林耕二 訳) 『メイキング 人類学・考古学・芸術・建築』 左右社 2017 9784865281798

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

なし

【注意事項 / Notice】