日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM649/DM649DM649 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ICTを活用したフィールドワーク |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understanding others is not merely something that is achieved through knowledge alone. It is also something that is accomplished through imagination, emotion and actual practice. Moreover, in this age of globalization, the meaning of not only national boundaries but also various other boundaries, such as race, origin and gender are being redefined. This means we cannot just absorb information written about others, but rather we need to learn how to interact with other people. As an academic approach to this issue, the purpose of this course is to learn through fieldwork about how to understand others. Learning how to carry out both the fieldwork method and actual practice allows us to work toward developing the habit of unravelling and carefully considering clues to understanding others, which are hidden in our personal experiences.
The first half of this course is carried out in a standard lecture format. Students are expected to learn about fieldwork as a social science approach in the historical context of methodology cultivated within the field of cultural anthropology. Specifically, we thoroughly explain the methodological turn of fieldwork, which occurred with increased globalization, and the background behind this change. Then we check that ‘others’, such as fellow students you might interact with on a daily basis, colleagues at a part-time job, or friends from sports club or music group, can be subjects of the ethnographic research. Also, based on research findings from fieldwork conducted after the year 2000, students are expected to learn practical survey methodology, including managing ethical issues and avoiding risks during a survey. Additionally, the second half of this course is made up of participatory lessons, and include fieldwork that suits the research topic, which is selected in line with the number of students taking the class. Students are also expected to learn the fundamental process of establishing questions that are meaningful and feasible, creatively devising questioning methods, and summarizing research findings (in an end of semester report). Also, using participant observations (finding points of interest in interactions with others), students share discoveries they made, and learn that understanding others is an activity that also involves changing oneself.
1 | ガイダンス:フィールドワークの魅力 |
2 | フィールドワークの学説史 |
3 | フィールドワーク方法論Ⅰ:環境・空間を理解する参与観察 |
4 | フィールドワーク方法論Ⅱ:インタビューという手法 |
5 | フィールドワーク方法論Ⅲ:インタビューしない参与観察 |
6 | フィールドワーク実践論Ⅳ:調査倫理とリスク回避 |
7 | 学生によるフィールドワークⅠ:調査計画を立てる |
8 | 学生によるフィールドワークⅡ:論点の検討、ライブラリーワーク |
9 | 学生によるフィールドワークⅢ:フィールドワーク実施(予備調査) |
10 | 学生によるフィールドワークⅣ:フィールドワーク実施(本調査) |
11 | 調査報告レポート作成Ⅰ:データ整理と構成立案 |
12 | 調査報告レポート作成Ⅱ:レポート執筆指導 |
13 | 調査報告レポート作成Ⅲ:成果報告 |
14 | 総合討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各回の授業で設定する課題に取り組むこと。
・授業内容に関連する重要文献は、適宜配布するので、授業前に読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 各回の提出課題(40%) 授業内プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 菅原和孝 | 『フィールドワークへの挑戦:”実践”人類学入門』 | 世界思想社 | 2006 | 9784790711889 |
2 | 佐藤知久 | 『フィールドワーク2.0』 | 風響社 | 2013 | 9784894897700 |
3 | ティム・インゴルド(金子遊・水野友美子・小林耕二 訳) | 『メイキング 人類学・考古学・芸術・建築』 | 左右社 | 2017 | 9784865281798 |
なし
他者理解とは知ることだけで完結する事態ではなく、想像し、揺さぶられ、実践することで達成されるものでもある。まして国境のみならず民族、出自、性別などさまざまな境界の意味があらためて問い直されるグローバル化の時代にあっては、他者について書かれた知識を吸収するだけでなく、他者とのかかわり方をこそ身に付ける必要がある。そのための学術的アプローチの一つとして、この授業ではフィールドワークを通じた他者理解について学ぶ。フィールドワークの方法と実践の双方を学ぶことによって、身近な経験のなかに隠れている他者理解の糸口を紐解いて深く考える習慣を身に付けることが目指される。
Understanding others is not merely something that is achieved through knowledge alone. It is also something that is accomplished through imagination, emotion and actual practice. Moreover, in this age of globalization, the meaning of not only national boundaries but also various other boundaries, such as race, origin and gender are being redefined. This means we cannot just absorb information written about others, but rather we need to learn how to interact with other people. As an academic approach to this issue, the purpose of this course is to learn through fieldwork about how to understand others. Learning how to carry out both the fieldwork method and actual practice allows us to work toward developing the habit of unravelling and carefully considering clues to understanding others, which are hidden in our personal experiences.
授業前半は講義形式で進め、社会科学的方法としてのフィールドワークについて、文化人類学において培われてきた方法論の系譜を学ぶ。とりわけグローバル化の進展とともに生じたフィールドワークの方法論的転回とその背景を手厚く解説し、アルバイトの同僚、スポーツや音楽の仲間など、受講者が日常的にかかわりを持っているであろう身近な「他者」が民族誌的調査の対象となり得ることを確認する。また、2000年代以降に実施されたフィールドワークによる研究成果をもとに、調査倫理とリスク回避を含む実践的な調査法を習得する。その上で後半期間は参加型授業として進め、受講者数に応じて適宜調査課題を設定し、可能な範囲でフィールドワークを実施する。そこでは、有意義かつ実現可能な設問を立て、探究の方法を工夫し、研究成果(期末レポート)としてまとめていく基本的なプロセスを学ぶ。さらに参与観察――他者とのかかわりのなかに気づきを見出すこと――のなかで受講者それぞれが得た発見を共有し、他者理解が自らの変化をともなう営為であることを確認する。
The first half of this course is carried out in a standard lecture format. Students are expected to learn about fieldwork as a social science approach in the historical context of methodology cultivated within the field of cultural anthropology. Specifically, we thoroughly explain the methodological turn of fieldwork, which occurred with increased globalization, and the background behind this change. Then we check that ‘others’, such as fellow students you might interact with on a daily basis, colleagues at a part-time job, or friends from sports club or music group, can be subjects of the ethnographic research. Also, based on research findings from fieldwork conducted after the year 2000, students are expected to learn practical survey methodology, including managing ethical issues and avoiding risks during a survey. Additionally, the second half of this course is made up of participatory lessons, and include fieldwork that suits the research topic, which is selected in line with the number of students taking the class. Students are also expected to learn the fundamental process of establishing questions that are meaningful and feasible, creatively devising questioning methods, and summarizing research findings (in an end of semester report). Also, using participant observations (finding points of interest in interactions with others), students share discoveries they made, and learn that understanding others is an activity that also involves changing oneself.
1 | ガイダンス:フィールドワークの魅力 |
2 | フィールドワークの学説史 |
3 | フィールドワーク方法論Ⅰ:環境・空間を理解する参与観察 |
4 | フィールドワーク方法論Ⅱ:インタビューという手法 |
5 | フィールドワーク方法論Ⅲ:インタビューしない参与観察 |
6 | フィールドワーク実践論Ⅳ:調査倫理とリスク回避 |
7 | 学生によるフィールドワークⅠ:調査計画を立てる |
8 | 学生によるフィールドワークⅡ:論点の検討、ライブラリーワーク |
9 | 学生によるフィールドワークⅢ:フィールドワーク実施(予備調査) |
10 | 学生によるフィールドワークⅣ:フィールドワーク実施(本調査) |
11 | 調査報告レポート作成Ⅰ:データ整理と構成立案 |
12 | 調査報告レポート作成Ⅱ:レポート執筆指導 |
13 | 調査報告レポート作成Ⅲ:成果報告 |
14 | 総合討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各回の授業で設定する課題に取り組むこと。
・授業内容に関連する重要文献は、適宜配布するので、授業前に読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 各回の提出課題(40%) 授業内プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 菅原和孝 | 『フィールドワークへの挑戦:”実践”人類学入門』 | 世界思想社 | 2006 | 9784790711889 |
2 | 佐藤知久 | 『フィールドワーク2.0』 | 風響社 | 2013 | 9784894897700 |
3 | ティム・インゴルド(金子遊・水野友美子・小林耕二 訳) | 『メイキング 人類学・考古学・芸術・建築』 | 左右社 | 2017 | 9784865281798 |
なし