日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM649/DM649DM649 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
内側からわかるとは |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The characteristic of understanding others through anthropological fieldwork is "knowing from the inside." Knowing from the inside means grasping others through interactions with them and coming to understand through the fluctuations in the fieldworker's feelings, such as discomfort, surprise, anger, or joy, experienced during fieldwork. The goal of this course is to learn the methods of anthropological fieldwork in order to understand diverse ways of life and values from the inside and to develop the ability to imagine possibilities for other ways of living.
In the first half, the course will introduce the basics and methodology of anthropological fieldwork. In the second half, students will conduct fieldwork based on assignments set according to the number of students, to the extent possible, and compile the results into a research report (final report). Through this process, students will learn how to reflect on fieldwork results. Additionally, the course will explore what "knowing from the inside" is.
1 | ガイダンス:私のフィールドワーク |
2 | フィールドワークの学説史 |
3 | フィールドワーク方法論①:参与観察 |
4 | フィールドワーク方法論②:半構造化インタビュー |
5 | フィールドワーク方法論③:フィールドノート・民族誌 |
6 | フィールドワーク実践論:調査倫理とリスク回避 |
7 | フィールドワーク①:調査計画 |
8 | フィールドワーク②:論点の検討、ライブラリーワーク |
9 | フィールドワーク③:フィールドワーク実施(予備調査) |
10 | フィールドワーク④:フィールドワーク実施(本調査) |
11 | 調査報告①:データ整理と構成立案 |
12 | 調査報告②:レポート執筆指導 |
13 | 調査報告③:成果報告 |
14 | 総合討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
各授業で設定する課題に取り組む。
授業で紹介する文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加姿勢(40%) 授業内プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
授業計画は、受講生の人数・関心に応じて変更される可能性がある。
文化人類学的なフィールドワークを通じた他者理解の特徴は「内側からわかる」ことである。内側からわかるということは、他者との関わりのなかでわかるということであるとともに、フィールドワークにおいて経験する違和感や驚き、怒りや喜びといったフィールドワーカー自身の感覚の揺らぎを通じてわかるということである。本授業の目標は、文化人類学的なフィールドワークの方法を学ぶことで、多様な生き方や価値観を内側から理解し、別の生き方の可能性を想像する力を身につけることである。
The characteristic of understanding others through anthropological fieldwork is "knowing from the inside." Knowing from the inside means grasping others through interactions with them and coming to understand through the fluctuations in the fieldworker's feelings, such as discomfort, surprise, anger, or joy, experienced during fieldwork. The goal of this course is to learn the methods of anthropological fieldwork in order to understand diverse ways of life and values from the inside and to develop the ability to imagine possibilities for other ways of living.
授業の前半では、文化人類学的なフィールドワークの基礎や方法論について講義を行う。後半では、受講者数に応じて設定された課題に基づき、可能な範囲でフィールドワークを実施し、その結果を研究成果(期末レポート)としてまとめる。この取り組みを通して、フィールドワークで得られた事例をもとに考えるという基本的なプロセスを学ぶ。また、「内側からわかる」とは何かについても探究する。
In the first half, the course will introduce the basics and methodology of anthropological fieldwork. In the second half, students will conduct fieldwork based on assignments set according to the number of students, to the extent possible, and compile the results into a research report (final report). Through this process, students will learn how to reflect on fieldwork results. Additionally, the course will explore what "knowing from the inside" is.
1 | ガイダンス:私のフィールドワーク |
2 | フィールドワークの学説史 |
3 | フィールドワーク方法論①:参与観察 |
4 | フィールドワーク方法論②:半構造化インタビュー |
5 | フィールドワーク方法論③:フィールドノート・民族誌 |
6 | フィールドワーク実践論:調査倫理とリスク回避 |
7 | フィールドワーク①:調査計画 |
8 | フィールドワーク②:論点の検討、ライブラリーワーク |
9 | フィールドワーク③:フィールドワーク実施(予備調査) |
10 | フィールドワーク④:フィールドワーク実施(本調査) |
11 | 調査報告①:データ整理と構成立案 |
12 | 調査報告②:レポート執筆指導 |
13 | 調査報告③:成果報告 |
14 | 総合討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
各授業で設定する課題に取り組む。
授業で紹介する文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加姿勢(40%) 授業内プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内で資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業で適宜紹介する。 |
授業計画は、受講生の人数・関心に応じて変更される可能性がある。