日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM655/DM655DM655 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
視覚表現の諸相:イメージとは?視覚文化の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through this course, students will learn keywords and concepts of visual culture and the image, its power, and different ways to understand the visible and its relation with people, power, or politics.
In particular, the role played by the viewer in the meaning-generation process of any given visual medium will be the focus of the course.
We will read excerpts from the second chapter of Practices of Looking, 3rd ed. by Sturken and Cartwright, to familiarize ourselves with basic keywords and concepts of visual culture studies. Through analyses of a rich array of visual artifacts such as artworks, photographs, prints, posters, or videos, we will also familiarize ourselves with specific ways to see images.
1 | ガイダンス:授業の進め方、教材の配布、評価の仕方ほか |
2 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ① |
3 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ② |
4 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ③ |
5 | 作例分析とディスカッション① |
6 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ④ |
7 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑤ |
8 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑥ |
9 | 作例分析とディスカッション② |
10 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑦ |
11 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑧ |
12 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑨ |
13 | 作例分析とディスカッション③ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読図書は、抜粋をコピー教材として配布予定である。各自予習を必ずしておくこと。英語学習を目的とした授業ではない。視覚文化とはどのようなものであり、どのような考え方をするものなのかを学ぶことが目的である。そのため、キーワード、本文中に引用されたイメージ、著書や著者、美術作品やアーティスト、事件や人物など幅広く調べて理解することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 文献講読(30%) 作例分析・リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Marita Sturken, Lisa Cartwright | Practices of Looking: and Introduction to Visual Culture | Oxford University Press | 2017 | 9780190265717 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
関連する文献、映画、写真、絵画やそれらの作者について、授業時に随時紹介する。 |
美術を含む現代の多彩な視覚表現、視覚メディア、すなわちイメージの意味の生成について、見る側や視覚コミュニケーションの受け手の側がどう関与するのか、について様々な作例や考え方を学び、理解する。
Through this course, students will learn keywords and concepts of visual culture and the image, its power, and different ways to understand the visible and its relation with people, power, or politics.
In particular, the role played by the viewer in the meaning-generation process of any given visual medium will be the focus of the course.
視覚文化の根幹となるイメージとは何かを、Sturken & Cartwright著Practices of Looking 第3版(2014)の第2章を講読を通じて、イメージに関する基礎的なキーワードについて学び、古今の美術・アート作品、写真、版画、ポスター、動画等の豊富なイメージを具体例として、イメージの特性や見ることの意味について学ぶ。
We will read excerpts from the second chapter of Practices of Looking, 3rd ed. by Sturken and Cartwright, to familiarize ourselves with basic keywords and concepts of visual culture studies. Through analyses of a rich array of visual artifacts such as artworks, photographs, prints, posters, or videos, we will also familiarize ourselves with specific ways to see images.
1 | ガイダンス:授業の進め方、教材の配布、評価の仕方ほか |
2 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ① |
3 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ② |
4 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ③ |
5 | 作例分析とディスカッション① |
6 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ④ |
7 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑤ |
8 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑥ |
9 | 作例分析とディスカッション② |
10 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑦ |
11 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑧ |
12 | 講読とディスカッション:Chapter 2: Viewers Make Meaning ⑨ |
13 | 作例分析とディスカッション③ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読図書は、抜粋をコピー教材として配布予定である。各自予習を必ずしておくこと。英語学習を目的とした授業ではない。視覚文化とはどのようなものであり、どのような考え方をするものなのかを学ぶことが目的である。そのため、キーワード、本文中に引用されたイメージ、著書や著者、美術作品やアーティスト、事件や人物など幅広く調べて理解することが重要である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 文献講読(30%) 作例分析・リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Marita Sturken, Lisa Cartwright | Practices of Looking: and Introduction to Visual Culture | Oxford University Press | 2017 | 9780190265717 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
関連する文献、映画、写真、絵画やそれらの作者について、授業時に随時紹介する。 |