日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM664
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3440
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:40人/ Capacity:40)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course offers students the opportunity to recognize the world of various cultures and to explain concretely the phenomena caused by cultural differences. Students will also come to objectively discuss measures to coexist with pluralistic and different cultures while respecting each other.

【Course Contents】

In today's society, with a declining birth rate and increasing globalization, it is more important than ever to accept and coexist with different cultures. Japan is no exception.
This lesson will focus primarily on Quebec, Canada, and through a detailed examination of the model of interculturalism that is promoted there, we will explore the possibilities of applying it to other societies, including Japan.
Quebec is a distinctive French-speaking region located in a corner of North America. Although they are a minority on the North American continent and in Canada as a whole, about 80% of Quebecers are native French speakers and have built their own culture and society. However, the inclusion of immigrants is essential to Quebec's sustainable development. How is Quebec trying to describe the future of its society, what efforts are needed and what role can immigrants play in it? Various debates have taken place since the second half of the 20th century. In class, after reviewing the history of Quebec, we will examine aspects of "interculturalism" through some texts, focusing on language policy, secularism, and literary works written by immigrants. We will include class discussions whenever possible. French language skills are not required.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 概略カナダの歴史
3 概略ケベックの歴史と社会
4 間文化主義(1)
5 間文化主義(2)
6 間文化主義(3)
7 間文化主義(4)
8 言語政策(1)
9 言語政策(2)
10 ライシテ(1)
11 ライシテ(2)
12 移民文学(1)
13 移民文学(2)
14 最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキストの指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約3時間)。授業後には指示する課題をおこなうこと(各回約1時間)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
授業への参加度(リアクションペーパーおよび発言)(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを使用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 G・ブシャール/C・テイラー編 『多文化社会ケベックの挑戦』 明石書店 2011年 9784750334486
2 G・ブシャール 『間文化主義:多文化共生の新しい可能性』 彩流社 2017年 9784779124310
3 キム・チュイ 『小川』 彩流社 2012年 9784779118227
4 ダニー・ラフェリエール 『甘い漂流』 藤原書店 2014年 9784894349858
5 小倉和子 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 彩流社 2021年 9784779127960
その他 (Others)
「フランス語憲章」(1977年)
http://legisquebec.gouv.qc.ca/fr/pdf/cs/C-11.pdf(フランス語版), http://legisquebec.gouv.qc.ca/en/pdf/cs/C-11.pdf(英語版)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

リアクションペーパーについては,次回授業開始時にフィードバックを行う。

【注意事項 / Notice】