日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM666
Theme・Subtitle 権利のレンズで考える世界と日本の子どもの貧困
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 全授業回のうち2回はオンラインで実施する(7・12回目の授業)。
オンライン実施回に変更が生じる場合は、授業内またはCanvas LMS等で周知する。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number ICC3340
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1.Students will be able to understand the situation and the problems of child poverty both in Japan and overseas and to be able to explain them in their own words.
2.Students will be able to understand child poverty from the perspectives of UN Convention on the Rights of the Child and SDGs
3.Students will be able to discover the issues of child poverty for themselves and have attitudes to tackle the issues to solve the problems

【Course Contents】

356 million children in the world, one out of 6 children, are living in extreme poverty. Their poverty level is very severe, lacking in food, clothes, shelter, medical care, and access to education. The children are facing complex violation of their rights, suffering from economic and sexual exploitation, being forced to be child soldier, forced child marriage and so on. Reduction of child poverty is urgent issue of humanity.
One out of seven children are in poverty in Japan, living below the poverty line which is half of the median annual income of the Japanese population.
Those children also face the complex and serious issues of poverty, being unable to join any sport or culture club after school, receive higher education, or enjoy meal with their family, and have to spend many hours caring the sick or old member of their families. The issues facing the children with foreign roots such as limited access to support for their education including both the Japanese and their mother tongue education has come to the surface as migrant people in Japan are rapidly increasing.
This course focuses on the child poverty and examine the background and the ways to tackle the issue comprehensively. The course also look at the children in poverty with the perspectives of child rights based approach and SDGs and other international standards and explore concrete solution to protect their rights.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 世界の子どもの貧困と子どもの権利、ライツベースアプローチ、SDGs
2 子どもの貧困と児童労働
3 子どもの貧困と性的搾取・人身売買
4 子どもの貧困と児童婚(早すぎる結婚)
5 子どもの貧困と教育、ジェンダー
6 子どもの貧困と暴力 ストリートチルドレン、子ども兵士
7 日本の子どもの貧困とヤングケアラー
8 日本の子どもの貧困とジェンダー
9 日本の子どもの貧困と性的搾取
10 海外ルーツの子どもと貧困
11 性的マイノリティと子どもの貧困
12 子どもの貧困と不登校
13 子どもの貧困と虐待・差別
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

1.テキストの関連箇所を読み、予習のために出された課題を授業までに行って提出する。
2.予習のために調べ、考察したことをグループで発表しディスカッションをする。
3.いくつかのグループがディスカッションの内容をクラス全体に発表する。
4.PPTを使ったレクチャー
5.リアクションペーパーに振り返って考察したことを書いて提出する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(30%)
予習課題(30%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 甲斐田万智子 国際子ども権利センター 『世界中の子どもの権利をまもる30の方法』 合同出版 2019 9784772614030
2 甲斐田万智子 『きみがきみらしく生きるための子どもの権利』 KADOKAWA 2023 9784041130001

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 末冨芳 『子ども若者の権利とこども基本法』 明石書店 2023 9784750356587

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

予習のためのリサーチ力
グループで意見を述べる力 
考察したことをわかりやすく発表する力 
問題解決のために自分事として考えて行動する力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】