日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM667
Theme・Subtitle グローバル・コモディティから考える
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) ゲストスピーカーの都合により、2回の授業(6・11回目の授業)をオンラインで実施する可能性がある。オンライン実施回に変更が生じる場合は、授業内またはCanvas LMS等で周知する。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.5
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Credits 2
Course Number ICC3340
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:100人/ Capacity:100)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) Learn the current situation and issues of global commodities (raw materials, agricultural, forestry, marine, and other commodities traded in international markets) and be able to discuss them from the perspectives of the development studies and theory, as well as from the perspective of the mono kenkyu (the commodity studies) and the area studies.
(2) To be able to study practical examples of global commodities aiming for fair trade and to understand their characteristics.
(3) By learning about the actual situation of global commodity trading, students will be able to take a standpoint to think of international cooperation issues not as problems of others overseas, but by linking domestic and overseas issues, and acquire an attitude to try to solve them.

【Course Contents】

In this lecture, we will focus on bananas, a global commodity that we have come to take for granted.
In Part I, the course will begin by learning about the supply chain (and value chain) of bananas: how they are grown, harvested, and exported to Japan. Particular attention will be given to the situation in the Philippine production sites, where repeated problems such as low-wage labor, labor union repression, and pesticide disasters have occurred. In addition, the course will introduce these issues from the perspective of the "mono kenkyu" (the commodity studies) and the area studies.
In Part II, you will be introduced about practices to solve problems related to global commodities such as bananas. These efforts range from those that seek alternative models based on the position that poverty in producing countries cannot be solved by market-based international trade, to those that seek better ways to trade while accepting market economy, to those that utilize the expertise of companies to tackle the issues. International frameworks that encourage companies to self-regulate are also developing. You will learn practical examples of each approach.
In Part III, the students will understand and discuss the characteristics of the cases studied in Part II, placing them in the development studies. the students will consider how you, as a consumer, are involved in the global commodity issues and think about how you can take action tackle them.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 ディスカッション:身近なバナナを知ろう
3 映像「バナナの逆襲I」
4 映像「甘いバナナの苦い現実(第1部)」:農薬問題を考える
5 ミンダナオ島の社会経済史におけるバナナ
6 映像「甘いバナナの苦い現実 第2部」私たちはどう食べればいいのか(仮)/ ゲストスピーカー
7 多国籍アグリビジネスと新たな規制の枠組み(仮)/ゲストスピーカー
8 フィリピンでコーヒーを作る(仮)/ゲストスピーカー
9 ラオスのコーヒー生産地における「生活市場主義」(仮)/ゲストスピーカー
10 ココナツでフィリピンから貧困をなくしたい(仮)/ゲストスピーカー
11 フェアトレードの試み(仮)/ゲストスピーカー
12 小講義、ワークショップまたはディスカッション
13 小講義、ディスカッション
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキスト 鶴見良行『バナナと日本人』(岩波新書、1982)を読むこと。
ディスカッション備えて事前学習(下調べ、文献講読など)を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 複数回のレポート(60%)
出席および授業参加態度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鶴見良行 『バナナと日本人:フィリピン農園と食卓のあいだ』 岩波新書 1982

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石井正子ほか 『甘いバナナの苦い現実』 コモンズ 2000
その他 (Others)
授業内で適宜紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・ゲストスピーカーの回は確定ではありません。変更の可能性があります。
・初回の授業で授業計画の詳細を紹介しますので、履修予定者は必ず出席してください。
・授業は一部、参加型で行います。積極的な参加を期待しますが、事情により参加型が難しい場合には、ご相談ください。
・授業計画は外部講師の都合などにより、変更の可能性があります。

【注意事項 / Notice】