日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM667
Theme・Subtitle グローバル・コモディティから考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面科目
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3440
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To learn about the current situations and issues of global commodities (such as raw materials and agricultural, forestry, and fishery products traded on international markets) and to discuss them from the perspectives of development studies, theoretical frameworks, material studies, and area studies.
To study practical examples aimed at promoting fair trade in global commodities and to gain an understanding of their characteristics.
By learning about the realities of trading in familiar global commodities, to develop a perspective that connects domestic and international issues, avoiding viewing international cooperation challenges solely as problems of others abroad, and to cultivate a proactive attitude toward finding solutions.

【Course Contents】

This lecture focuses on "bananas," a global commodity that we have come to consume as a matter of course.

In Part I, we will start by learning about the supply chain (and value chain) of bananas, including how they are cultivated, harvested, and exported to Japan. Particular attention will be paid to the conditions in production areas in the Philippines, shedding light on recurring issues such as low-wage labor, suppression of labor unions, and pesticide-related harm. Additionally, perspectives from material studies and area studies will be introduced to understand these issues.

In Part II, we will study efforts to solve the challenges related to global commodities such as bananas. These efforts range from those that take the position that poverty in producing countries cannot be resolved through market-driven international trade and thus seek alternative models, to those that accept market mechanisms while exploring better trading practices, and those that utilize corporate expertise to solve problems. International frameworks to encourage corporate self-regulation have also developed. We will learn about practical examples of each of these efforts.

In Part III, we will position the characteristics of the examples studied in Part II within the lineage of development studies for deeper understanding and reflection. Discussions will focus on ideas for developing fair business practices and how students can participate in these efforts. By understanding how consumers themselves are involved in the issues of familiar global commodities, we will consider how to take action toward their resolution.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 ディスカッション:身近なバナナを知ろう
3 映像「甘いバナナの苦い現実 第1部」:農薬問題を考える
4 休講
5 映像「甘いバナナの苦い現実 第2部」+私たちはどう食べればいいのか
6 ミンダナオ島の社会経済史におけるバナナ+ディスカッション
7 多国籍アグリビジネスと新たな規制の枠組み
8 ラオスのコーヒー生産地における「生活市場主義」
9 フィリピンでコーヒーを作る
10 ココナツでフィリピンから貧困をなくしたい
11 フェアトレードの試み
12 小講義&ワークショップ&ディスカッション
13 発表
14 振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
指定された文献を読んで、授業で行われるディスカッションの準備をすること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レポート(40%)
リアクションペーパー(40%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鶴見良行 『バナナと日本人』 岩波新書 1982 9784004201991
2 石井正子(編) 『甘いバナナの苦い現実』 コモンズ 2020 9784861871672

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ディスカッションや発表に積極的に参加すること。
遅刻、欠席をしないこと。
授業中にPCやスマートフォンを使って、授業と関係のないこと行わないこと。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画は外部講師の都合により、変更になる場合があります。初回の授業でシラバスの確認をしてください。

【注意事項 / Notice】