日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM667/DM667DM667 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル・コモディティから考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面科目 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To learn about the current situations and issues of global commodities (such as raw materials and agricultural, forestry, and fishery products traded on international markets) and to discuss them from the perspectives of development studies, theoretical frameworks, material studies, and area studies.
To study practical examples aimed at promoting fair trade in global commodities and to gain an understanding of their characteristics.
By learning about the realities of trading in familiar global commodities, to develop a perspective that connects domestic and international issues, avoiding viewing international cooperation challenges solely as problems of others abroad, and to cultivate a proactive attitude toward finding solutions.
This lecture focuses on "bananas," a global commodity that we have come to consume as a matter of course.
In Part I, we will start by learning about the supply chain (and value chain) of bananas, including how they are cultivated, harvested, and exported to Japan. Particular attention will be paid to the conditions in production areas in the Philippines, shedding light on recurring issues such as low-wage labor, suppression of labor unions, and pesticide-related harm. Additionally, perspectives from material studies and area studies will be introduced to understand these issues.
In Part II, we will study efforts to solve the challenges related to global commodities such as bananas. These efforts range from those that take the position that poverty in producing countries cannot be resolved through market-driven international trade and thus seek alternative models, to those that accept market mechanisms while exploring better trading practices, and those that utilize corporate expertise to solve problems. International frameworks to encourage corporate self-regulation have also developed. We will learn about practical examples of each of these efforts.
In Part III, we will position the characteristics of the examples studied in Part II within the lineage of development studies for deeper understanding and reflection. Discussions will focus on ideas for developing fair business practices and how students can participate in these efforts. By understanding how consumers themselves are involved in the issues of familiar global commodities, we will consider how to take action toward their resolution.
1 | 導入 |
2 | ディスカッション:身近なバナナを知ろう |
3 | 映像「甘いバナナの苦い現実 第1部」:農薬問題を考える |
4 | 休講 |
5 | 映像「甘いバナナの苦い現実 第2部」+私たちはどう食べればいいのか |
6 | ミンダナオ島の社会経済史におけるバナナ+ディスカッション |
7 | 多国籍アグリビジネスと新たな規制の枠組み |
8 | ラオスのコーヒー生産地における「生活市場主義」 |
9 | フィリピンでコーヒーを作る |
10 | ココナツでフィリピンから貧困をなくしたい |
11 | フェアトレードの試み |
12 | 小講義&ワークショップ&ディスカッション |
13 | 発表 |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
指定された文献を読んで、授業で行われるディスカッションの準備をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(40%) リアクションペーパー(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鶴見良行 | 『バナナと日本人』 | 岩波新書 | 1982 | 9784004201991 |
2 | 石井正子(編) | 『甘いバナナの苦い現実』 | コモンズ | 2020 | 9784861871672 |
ディスカッションや発表に積極的に参加すること。
遅刻、欠席をしないこと。
授業中にPCやスマートフォンを使って、授業と関係のないこと行わないこと。
授業計画は外部講師の都合により、変更になる場合があります。初回の授業でシラバスの確認をしてください。
①グローバル・コモディティ(国際市場で取引される原材料や農林水産物などの商品)の現状と課題を学び、それらを開発学の系譜や理論、モノ研究や地域研究の視点から議論できるようになる。
②グローバル・コモディティの公正な取引を目指す実践例を学び、その特徴を理解できるようになる。
③身近なグローバル・コモディの取引の実態を知ることにより、国際協力の課題を海外の他者の問題とするのではなく、国内と海外を結び付けて考える立場にたち、解決に取り組もうとする姿勢を身に着けることができる。
To learn about the current situations and issues of global commodities (such as raw materials and agricultural, forestry, and fishery products traded on international markets) and to discuss them from the perspectives of development studies, theoretical frameworks, material studies, and area studies.
To study practical examples aimed at promoting fair trade in global commodities and to gain an understanding of their characteristics.
By learning about the realities of trading in familiar global commodities, to develop a perspective that connects domestic and international issues, avoiding viewing international cooperation challenges solely as problems of others abroad, and to cultivate a proactive attitude toward finding solutions.
本講義では、グローバル・コモディティのなかでも私たちが当たり前のように食べるようになった「バナナ」に注目します。
第I部では、バナナがどのように栽培・収穫され、日本に輸出されているかというサプライチェーン(及びヴァリューチェーン)を知るところから始めます。なかでもフィリピンの生産地の状況に光を当て、低賃金労働、労働組合弾圧、農薬禍など、繰り返されてきた問題について理解を深めます。くわえて、こうした問題をモノ研究や地域研究から捉える視点を紹介します。
第II部では、バナナのようなグローバル・コモディティに関する課題解決の取り組みを学びます。そうした取り組みには、市場経済主義の国際貿易では生産国の貧困問題は解決不可能という立場に立って代替モデルを模索するものから、市場主義を受容しながらよりよい取引のあり方を模索するもの、企業の専門性を問題の解決策に活かすものなど、様ざまなものがあります。企業に自主規制を促す国際的な枠組みも発展してきています。それぞれの取り組みの実践例を学びます。
第III部では、第II部で学んだ事例の特徴を開発学の系譜に位置づけて理解し、考察します。公正なビジネスを発展させるアイディアや、学生としてどのように参加できるかについてディスカッションを行います。身近なグローバル・コモディティの問題に消費者として自分自身がどのようにかかわっているかを知り、その解決に向けてどう行動したらいいか考えます。
This lecture focuses on "bananas," a global commodity that we have come to consume as a matter of course.
In Part I, we will start by learning about the supply chain (and value chain) of bananas, including how they are cultivated, harvested, and exported to Japan. Particular attention will be paid to the conditions in production areas in the Philippines, shedding light on recurring issues such as low-wage labor, suppression of labor unions, and pesticide-related harm. Additionally, perspectives from material studies and area studies will be introduced to understand these issues.
In Part II, we will study efforts to solve the challenges related to global commodities such as bananas. These efforts range from those that take the position that poverty in producing countries cannot be resolved through market-driven international trade and thus seek alternative models, to those that accept market mechanisms while exploring better trading practices, and those that utilize corporate expertise to solve problems. International frameworks to encourage corporate self-regulation have also developed. We will learn about practical examples of each of these efforts.
In Part III, we will position the characteristics of the examples studied in Part II within the lineage of development studies for deeper understanding and reflection. Discussions will focus on ideas for developing fair business practices and how students can participate in these efforts. By understanding how consumers themselves are involved in the issues of familiar global commodities, we will consider how to take action toward their resolution.
1 | 導入 |
2 | ディスカッション:身近なバナナを知ろう |
3 | 映像「甘いバナナの苦い現実 第1部」:農薬問題を考える |
4 | 休講 |
5 | 映像「甘いバナナの苦い現実 第2部」+私たちはどう食べればいいのか |
6 | ミンダナオ島の社会経済史におけるバナナ+ディスカッション |
7 | 多国籍アグリビジネスと新たな規制の枠組み |
8 | ラオスのコーヒー生産地における「生活市場主義」 |
9 | フィリピンでコーヒーを作る |
10 | ココナツでフィリピンから貧困をなくしたい |
11 | フェアトレードの試み |
12 | 小講義&ワークショップ&ディスカッション |
13 | 発表 |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
指定された文献を読んで、授業で行われるディスカッションの準備をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(40%) リアクションペーパー(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鶴見良行 | 『バナナと日本人』 | 岩波新書 | 1982 | 9784004201991 |
2 | 石井正子(編) | 『甘いバナナの苦い現実』 | コモンズ | 2020 | 9784861871672 |
ディスカッションや発表に積極的に参加すること。
遅刻、欠席をしないこと。
授業中にPCやスマートフォンを使って、授業と関係のないこと行わないこと。
授業計画は外部講師の都合により、変更になる場合があります。初回の授業でシラバスの確認をしてください。